4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Volkswagen (VW) német autógyártó csoport és két beszállító vitája miatt hétfőtől legkevesebb egy hétre felfüggesztik az egyik legnépszerűbb európai autótípus, a Volkswagen Golf gyártását a VW wolfsburgi és zwickaui üzemében és kényszerszabadságra küldik a dolgozókat - írták vasárnapi német lapok.

A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája érint két másik németországi VW-üzemet, az emdeni és a kasseli gyárat is. Összesen 20 ezer dolgozót kell kényszerszabadságra küldeni. Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.

A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. A német Manager Magazin szerint mindkét - formálisan önálló - beszállító a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.

A bosnyák mérnök-üzletember és a VW kapcsolata onnan ered, hogy évekig vezető pozíciókat töltött be a Tvorinica Automobila Sarajewo (TAS) nevű szarajevói üzemben, amelyben 1972-től 1992-ig több Volkswagen-modellt gyártottak, köztük a bogarat és a Golfot.

A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.

A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket.

Ez ágazati szakértők szerint példa nélküli eljárás lenne a német autógyártás történetében.

A VW ugyan megegyezésre törekszik, de nem zárja ki a "jogi utat" - mondta a társaság egy szóvivője a FAS-nak. A beszállító cégek környezetében viszont azt mondták a lapnak, hogy a VW csak hétfőn hajlandó folytatni a tárgyalást, és elvetették azt az ajánlatot, hogy a hétvégén is üljenek le egyeztetni.

A FAS szerint az emdeni üzemet már pénteken leállították, a Welt am Sonntag (WAS) című lap pedig arról írt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka.

A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzési vezetője, Javier Garcia Sanz hibája. "A Sanz-rendszernek vége" - mondta a duisburgi-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research - CAR) társigazgatója a WAS-nak.

"Az öreg harcosok már nem értik a beszállítók új világát" - tette hozzá a szakember. Hangsúlyozta: nem fordulhat elő, hogy egy globális óriásvállalat termelési rendszere leálljon két közepes méretű beszállító miatt.

A VW és a beszállítók konfliktusa valószínűleg abban gyökerezik, hogy a VW minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájú modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezőek. A CAR egy korábban a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei első fél évben mindössze 375 eurót keresett egy-egy Volkswagenen, ami 1,7 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda márkájú autó 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!