A közlemény szerint 2009-ben, a februári minimális emelkedést nem számítva, egyedül decemberben nőtt a teljes ügyfélszám, de akkor is jóval kisebb mértékben, mint egy évvel korábban: 2008 decemberében a növekedés 275 ezres, 2009 decemberében pedig 105 ezres volt.
Az elmúlt év folyamán így a 100 főre jutó előfizetések, azaz a hívásfogadásra alkalmas kártyák száma a 2008. decemberi 121,83-as rekord értékről november végre 116,65-re csökkent, majd a mutató az évet 117,7-en zárta.
Decemberben a teljes ügyfélszám, azaz a hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák alapján számítva a Vodafone piaci részesedése 21,87 százalékról 22,07 százalékra, a Pannoné pedig 34,18 százalékról 34,52 százalékra emelkedett, míg a T-Mobile-é 43,95 százalékról 43,41 százalékra csökkent. A 2008 végi állapothoz képest piaci részesedését egyedül a Vodafone növelte, 1,03 százalékponttal, míg a T-Mobile részesedése 0,45 százalékponttal, a Pannoné pedig 0,57 százalékponttal csökkent.
A forgalmazásban résztvevők – azaz az előfizetéssel rendelkezők és az utolsó három hónapban hívást indítók, vagy fogadók száma 2009 utolsó negyedévében folyamatosan emelkedett, ezen belül decemberben 219 ezerrel, így éves szinten ez a mutató a teljes ügyfélszámnál sokkal kisebb mértékben, alig 66 ezerrel csökkent: 2009. december végén összesen 10 millió 931 ezer kártya vett részt a forgalmazásban.
A forgalmazásban résztvevők száma alapján decemberben a Vodafone a novemberi 22,27 százalékról 22,54 százalékra növelte piaci részét, míg a T-Mobile részesedése 44,64 százalékról 44,43 százalékra, a Pannoné pedig 33,08 százalékról 33,03 százalékra csökkent. Tizenkét hónap alatt a Vodafone piaci része 0,68 százalékponttal, a T-Mobilé 0,22 százalékponttal nőtt, a Pannoné pedig 0,9 százalékponttal csökkent.
Az elmúlt évet és a teljes piacot tekintve a Vodafone mintegy 30 ezerrel növelte az ügyfélszámát, míg az aktív előfizetőket nézve 60 ezerrel. A másik két szolgáltató a teljes piacot nézve több mint 200-200 ezer ügyfelet vesztett, míg az aktívakat nézve a Pannon előfizetői száma több tízezerrel csökkent, miközben a Vodafone mellett a T-Mobile is nyert 5 ezer új ügyfelet ebben a szegmensben.
Az NHH adatai szerint tavaly folytatódott a havi előfizetések arányának növekedése, illetve a feltöltőkártyák részesedésének a csökkenése. Az elmúlt év végén a teljes ügyfélszám 56,7 százaléka használt feltöltőkártyát, míg egy évvel korábban ez az arány még 61,2 százalékos volt. Az úgynevezett pre-paid kártyák részesedése 2003 első negyedévében volt a legmagasabb, akkor ennek az aránya a teljes ügyfélszámon belül 78,82 százalékos volt.
Két évvel ezelőtt a pre-paid kártyák száma és a havi előfizetéseké is közel 600 ezerrel nőtt, míg tavaly a havi előfizetéssel rendelkező ügyfelek száma 363 ezerrel emelkedett, a hívásfogadásra alkalmas feltöltő kártyák száma pedig 795 ezerrel csökkent 2008 végéhez képest. Így 2009 végén az előfizetéssel rendelkezők száma 5 millió 106 ezer volt az egy évvel korábbi 4 millió 743 ezer után. A hívásfogadásra alkalmas pre-paid kártyák száma a 2008 év végi szinthez képest 795 ezerrel 6 millió 686 ezerre esett.
A három mobilszolgáltató ügyfelei decemberben 6.148 számot, 2009-ben pedig 63.060 számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a 2004. május 1. óta igénybe vehető számhordozás eddig összesen 309.233 mobilszámot érintett.
A folyamatokról Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója elmondta, a társaság egyértelműen nyertese volt az elmúlt évnek. Hozzátette, a Vodafone elérte valaha legmagasabb magyarországi piaci részesedését, 22,07 százalékot, amit elsősorban néhány újonnan szerzett nagy céges ügyfélnek köszönhetnek.
Szerinte az előfizetői létszám alakulását az is befolyásolta, hogy a válság hatásra az ügyfelek érzékenyebbek lettek az árra, s a lakosság és a vállalatok a korábbiaknál kisebb összegű előnyök miatt is szolgáltatót váltottak.
Hozzátette, az idén, a teljes évet nézve megáll az előfizetői szám visszaesése, amit 2009-ben nagymértékben befolyásolt a munkanélküliség növekedése, illetve a lakossági és a vállalati fizetőképes kereslet csökkenése.
Beck György elmondta, értékben a mobilpiac forgalma az elmúlt évben 6-8 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, s 2010-ben is hasonló visszaesés várható 2009-hez viszonyítva.
MTI/Menedzsment Fórum