3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Új uniós szabályokat fogadott el csütörtökön Brüsszelben az Európai Parlament (EP) a televízióreklámokról és a termékelhelyezésről, miután a képviselők megállapodtak a korábban vitás kérdésekről a tagállamok kormányait képviselő Tanáccsal. Óránként legfeljebb 12 perc reklám lehet majd, a műsorokat pedig félóránként lehet hirdetésekkel megszakítani. A szavazással lehetővé vált, hogy az új irányelvet még az év vége előtt kihirdessék.

Az EU a technológiai és reklámipari változásokhoz igazodva vizsgálta most felül az 1997-es "televíziózás határok nélkül" irányelvet. A jogszabályt éppen a változások miatt keresztelték át "audiovizuális médiaszolgáltatások" irányelvre, amelynek hatálya így kiterjed például az interneten közvetített televíziós programokra is.

A módosítás csak szigorú feltételekkel és csak bizonyos műsoroknál, de engedélyezi a televíziós termékelhelyezést. Itt arra kell gondolni, amikor egy szappanoperában az egyik szereplő jól láthatóan például X típusú mosóport, autót, kenyérpirítót, hasonlókat használ. Tilos ezzel a hirdetési módszerrel élni híradásokban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban és tanácsadási programokban. A műsor elején és végén, valamint a reklámszünetek után fel kell hívni a nézők figyelmét arra, hogy az adott programban termékelhelyezéssel találkozhatnak.

Reklámszünetekkel 30 percenként lehet majd megszakítani a tévéfilmeket, filmeket, híradásokat. Korábban az Európai Bizottság 35 perces, az EP kulturális bizottsága pedig 45 perces időközöket javasolt. Gyerekműsorok közben nem lehet reklámozni, kivéve, ha a program hosszabb 30 percnél. Egyéb műsortípusok, például a tévésorozatok esetében nem vezetnek be hasonló szabályokat. Összességében óránként legfeljebb 12 percnyi hirdetés mehet adásba.

Hegyi Gyula szocialista EP-képviselő módosító indítványára a jogszabályba beépült, hogy a digitális gazdaság előnyeiből a közszolgáltatók is részesüljenek. Ennek részletes kidolgozása ugyanakkor további intézkedéseket igényel az EU és a tagállamok részéről. A magyar képviselő rossz döntésnek tartja a reklámozás szabályainak felpuhítását. Hegyi Gyulának és képviselőtársainak nem sikerült elérniük, hogy a reklámok automatikus felhangosítását tiltsák meg. Hegyi reméli, hogy a kérdés nem zárult le egyszer és mindenkorra.

A képviselők arra szólítják fel a tagállamokat és az EU legfőbb végrehajtó testületét, az Európai Bizottságot, hogy fogadjanak el magatartási kódexet a gyermekműsorok közben történő reklámozásról. Ez foglalkozna a gyerekműsorok reklámokkal történő megszakításával, a szponzorálással, az egészségtelen ételek és italok - például magas zsír-, cukor- sótartalmú élelmiszerek, alkohol - hirdetésével is.

Az EP tavaly decemberben szavazott első olvasatban a jogszabályról. Ez után a parlament és a Tanács képviselői egyeztettek a szövegről. Az idei májusi megállapodást követően október 15-én a Tanács, majd november 12-én az EP kulturális szakbizottsága második olvasatban szavazta meg a jogszabályt. Most az egész Európai Parlament elfogadhatta az irányelvet.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!