5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Pénteken késő estig húsz járatot kellett törölni Ferihegyen a földi kiszolgálást végző Celebinél csütörtökön kirobbant és szombat délutánig tartó sztrájk miatt. Időközben az akciót szervező Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) bejelentette: ha nem lesz megállapodás, újabb munkabeszüntetés is elképzelhető. Mfor.hu-hírösszefoglaló.

Akadozik a forgalom Ferihegyen

Késő estig a sztrájk által érintett 89 pénteki járatból tíz érkezőt és tíz indulót kellett törölni, mondta el az MTI-nek Szollár Domokos.

A Budapest Airport (BA) szóvivője szerint szombaton 16 induló és 18 érkező járatot érint majd a munkabeszüntetés, de azt még nem lehet tudni, hogy ebből hányat mondanak vissza a légitársaságok. Péntek estig még egyetlen érintett cég sem jelezte ezen szándékát a BA-nak.

Összehasonlításul: csütörtökön három légitársaság öt járatot törölt, a többi - bár késéssel - elindult.

Sűrítő járat indult

Pénteken valamennyi járatát törölte az EasyJet, a Lufthansa és az Alitalia, a British Airways pedig a reggeli gépet mondta vissza. A német és a brit vállalat ennek ellenére arra kérte az utasokat, hogy menjenek ki Ferihegyre, mert más légitársaságok gépeivel eljuttatják őket a célállomásra. A British Airways utasait a Malév vette át, amely délután egy 170 férőhelyes sűrítőjáratot is indított a londoni Gatwick repülőtérre.

Mire jogosult az utas?
A munkabeszüntetés miatt törölt járatok utasainak nem jár kártérítés, de a légitársaságoknak saját költségükön el kell juttatniuk őket a repülőjegyen lévő célállomásra. Ezt az Európai Unió 2004-ben hozott rendelete írja elő. A sztrájkot sem a légiközlekedést szabályozó Montreali Egyezmény, sem az EU-rendelet nem tekinti rendkívüli körülménynek, ezért az utasok nem kaphatnak kártérítést. Az uniós rendelet szerint a légitársaságnak gondoskodnia kell utasainak élelmezéséről, emellett két alkalommal díjmentesen telefonálhatnak, vagy faxot, telexet, e-mailt küldhetnek, amihez a feltételeket a légitársaságnak kell biztosítania. Ha szükséges, szükséges gondoskodnia az utasok elszállásolásáról, és biztosítania kell a szállítást a szállás és a repülőtér között. A cég felajánlhatja az utasnak a repülőjegy árának visszatérítését is az utazás még meg nem tett szakaszára, és adott esetben a visszaút biztosítása is a légitársaság feladata.

Forrás: MTI

A sztrájk elsősorban azokat a légitársaságokat veszélyezteti, amelyek a kettes terminálról közlekednek és földi kiszolgálásukat a Celebi Kft. végzi. A diszkont-légitársaságok bázisán, az egyes terminálon jobb a helyzet, ott a gépek nagy része - ha késéssel is - közlekedik. A Wizz Airnél például a csütörtöki és a péntek reggeli járatok is felszálltak, húsz perc és két óra közötti késéssel.

A főnökök pakolják a bőröndöket

Emellett Ferihegy 1-en a Celebi menedzsmentje is pakolja a bőröndöket, és a légitársaságok személyzete is beszállt a munkába. Ráadásul a low cost légitársaságok közül egyedüliként saját földi kiszolgálással rendelkező SkyEurope is besegít: a cég autóbusza szállítja az utastermináltól a repülőgéphez a Wizz Air és a Travel Service utasait, a Sterling esetében pedig a teljes földi kiszolgálást átvállalta, közölte lapunkkal Hegedűs Judit, a SkyEurope szóvivője.

A kétnapos munkabeszüntetés elvileg összesen mintegy 150-160, a Celebi által kiszolgált járatot érinthet, a fentieken kívül a Delta Airlines, a Luxair, a Swiss, a Turkish Airlines, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian Air és a Smart Wings gépeit. Tehát mintegy 9-10 ezer utas szembesül késésekkel vagy járattörlésekkel.

Az aktuális helyzetről az utasok a BA folyamatosan frissülő honlapján (

www.bud.hu

), illetve a légitársaságoktól kaphatnak felvilágosítást. A repülőtér-üzemeltető emellett azt kéri az utasoktól, hogy - ha lehetséges - csak kézipoggyásszal utazzanak.

A sztrájk a SkyEurope-on és a szintén saját földi kiszolgálással rendelkező Malévon kívül nem érinti az Aeroflot, az Aer Lingus, az Air Berlin, az Air France, az Austrian Airlines, a CSA, az Egypt Air, a Finnair, a Hainan, a KLM, a LOT, a SAS és a Tarom járatait, ezeket ugyanis a magyar nemzeti légitársaság leánycége látja el.

LDFSZ: újabb sztrájk jöhet

Az eseményekkel egyidőben, péntek délután az LDFSZ sajtótájékoztatón bejelentette: bár a dolgozók az eredetileg tervezett időpontban, szombat délután fél 3-kor befejezik a sztrájkot, ha azután sem lesz megállapodás, újabb munkabeszüntetést hirdetnek. Egyelőre azonban sem annak, sem a munkaadóval folytatandó tárgyalások időpontját nem tűzték ki. Kiemelték, hogy a légi árufuvarozás egy része is szünetel, mivel - a Malévon kívül - csak a Celebi foglalkozik ezzel Ferihegyen.

A cég menedzsmentje legutóbb már négy százalékos alapbéremelést és három százalékos, teljesítménytől függő emelést javasolt a szakszervezeteknek - rugalmas munkarend mellett. Utóbbiak azonban ragaszkodtak a tíz plusz öt százalékos béremeléshez.

341 kontra 60 ezres fizetés

A társaságnál egyébként 2006-ban az átlagkereset bruttó 341 ezer forint volt, ez csupán - Kovács Zoltán, az RDSZSZ repülőtéri szakszervezet alelnöke szerint - a menedzsment magas jövedelmét tükrözi. Szerinte egy egyszerű beosztott alig több mint 60 ezer forintot visz haza egy hónapban - a műszakpótlékkal együtt.

A szakszervezet emellett ragaszkodik a jelenlegi munkarend megtartásához, és nem enged a Celebi azon követelésének, hogy szükség esetén hat napon keresztül napi hat órában foglalkoztathassa a dolgozókat, tette hozzá az elnök. Az érdekképviseleti szerv szeretné elérni, hogy a sztrájkban résztvevőket ne érje hátrány és a bérmunkásokat 105 ezer forint minimálbéren alkalmazza a cég.

A török hátterű, a BA földi kiszolgálási üzletágát tavaly megszerző társaság menedzsmentje eddig azt vállalta, hogy a külsősként foglalkoztatott munkavállalók közül mintegy százhúszat állományba vesz. A cégnél jelenleg 500 fő áll alkalmazásban, bérelt munkaerőként pedig 150-160 főt foglalkoztat.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!