Miért stagnál a diszkontpiac Ferihegyen? Táblázat a fapadosokról és a célállomásokról!
Visszavonulót fújó fapadosok
A Budapesten jelenlévő három legnagyobb low cost cég egyike, az easyJet a bristoli és a newcastle-i desztináció törlésével 6-ról 4-re csökkenti idén télen a Budapestről elérhető célállomások számát, a német AirBerlin pedig a tavaly téli öt célponttal szemben október végétől csupán Nürnbergbe repül majd.
Míg Váradi mindebben a BA hibás árpolitikájának bizonyítékát látja, addig Ferihegy ettől független tényezőkre vezeti vissza a fejleményeket. Az Easyjet most megszüntetendő járatai például eddig 80-90 százalékos telítettséget mutattak, ám a társaság - a gépek minél jobb kihasználása érdekében - a jövőben a maximum 2 óráig tartó utakra kíván koncentrálni. Ebbe az időkeretbe a fenti járatok nem fértek bele, magyarázta kérdésünkre Szollár Domokos. Azt is hozzátette, hogy az AirBerlin nyáron visszaállítja a most törölt járatokat.
A BA szóvivője szerint azért stagnál a fapadosok forgalma Ferihegyen, mert a bejáratott desztinációk már telítettek, újakat pedig alig kínálnak fel a légitársaságok. A repülőtér-üzemeltető társaság emiatt különböző tervekkel "házal" náluk, hogy felhívja a figyelmüket, milyen új célpontokra lenne érdemes gépeket indítani.
Jön a SmartWingsÉrdekesség egyébként, hogy a Ferihegyen október végén megjelenő cseh fapados, a SmartWings már mások által repült városokba is (Barcelona, Párizs) indít járatokat, s mindössze két, a többi low cost cég által jelenleg érintetlen célállomást (Prága, Madrid) kínál majd Budapestről.
Ami a Wizz Airt illeti, a légitársaság idén télen 12, jövő nyáron pedig 19 célpontra repül majd a magyar fővárosból a jelenlegi tervek szerint. Újdonságnak számít Marosvásárhely, ahova 2006 júliusától közlekedtet járatokat, illetve Bukarest, amely 2007. január közepétől lesz elérhető.
Idén 3 millió utasra számítanakVáradi szerint 2008 végére a térség legnagyobb légitársasága kívánnak lenni, ami azt jelenti, hogy le szeretnék hagyni a jelenleg évi 4,7 millió utassal büszkélkedő lengyel LOT-ot is.
A vezérigazgató úgy véli: profittal zárják majd az idei évet, s valószínűleg sikerül teljesíteniük a 2006-ra célként kitűzött 3 milliós utasszámot is. Az első félévben egyébként 1,7 millió utast szállítottak, járataik kihasználtsága 80 százalékos volt. Az ambíciók nagyságát jelzi, hogy a jelenleg 9 Airbus A320-asból álló flottájuk 2008-ra 21, 2010-re 36, 2012-re pedig 53 gépet foglal majd magában.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum