A Filmforgatás Tréning abban is hasonlít egy igazi filmforgatáshoz, hogy a résztvevők számára hatalmas meglepetés a kész alkotás megtekintése. Ennek oka egyszerű: egyrészt a közreműködők nem filmgyártásban tapasztalt szakemberek, ezért nem feltétlenül képesek követni a teljes gyártási folyamatot, másrészt nem tudják elképzelni, hogy mire képes a vágó az utómunka során. Ezért a premier mindig óriási élmény az alkotóknak: itt szembesülnek azzal, hogy a film nem csupán a részek összessége. Megnyugodva veszik tudomásul, hogy dacára az amatőr szereplőknek, az esetenkénti félszegségnek, bakiknak, a kész munka mégis élvezhető valódi moziélményt nyújt.
Trénerként persze ezt az információt nem könnyű átadni a tréning elején: az éppen megérkező csapat hirtelen szembesül a napi feladattal, miszerint egy forgatókönyv megírása és kamera előtti szereplés vár rájuk. Sokan érthető módon szkeptikusak, nem tudják elképzelni, hogy alkalmasak effajta feladatra. Megnyugtató számukra a filmkészítésben tapasztalt tréner jelenléte, aki segít nekik összehozni a történetet, operatőrként ott lesz a forgatáson, és vágóként végleges formába önti a mozit, de mindezek ellenére sokan tartanak ennek az ismeretlen szakmai területnek a bejárásától.
Ilyenkor nagyon fontos a tréner magabiztossága és határozottsága: a résztvevőknek bízniuk kell abban, hogy a vezető érti a dolgát, és garantálja számukra, hogy valóban filmalkotás születik a premierre. Szükséges, hogy a tréner merjen ellentmondani is olykor a csapatnak, de tegye ezt úgy, hogy indokolja a javaslatát. Tudnia kell azt, amit a résztvevőknek nem feltétlenül: a brainstorming fázisában szórakoztatónak tűnő ötlet kép formájában megjelenítve nem biztos, hogy működik, és fordítva is, mikor lehet egy első ránézésre jelentéktelen motívumból hatalmas és meggyőző geg, vagy éppen egy egész történet alapja filmnyelvi eszközökkel elmesélve.
A tapasztalataink szerint a premier egyrészt felejthetetlen perceket, önfeledt szórakozást nyújt a résztvevőknek, másrészt viszont megkönnyebbülést is: itt szembesülnek azzal, hogy képesek voltak a feladatra, sikeresen bújtak egy-egy különleges karakter bőrébe, és az improvizált dialógusok sem tűnnek olyan sutának a filmes környezetben, mint gondolták azt a forgatás látszólag kaotikus körülményei között. Ilyenkor az alkotók őszintén gratulálhatnak maguknak a nagyszerű teljesítményhez, és ha azt valóban magukénak érzik, akkor a tréner jól végezte a munkáját.
Bernáth Zsolt
Tréner
Atlantis Child Trainer