Eddigi tapasztalataikat Peőcz Péter igazgató így foglalja össze: - Nagy általánosságban azt lehet mondani, hogy a fiatalabb generációk inkább az azonnal felhasználható juttatásokat választják, míg a középkorúak és az idősebbek inkább már a felhalmozásban érdekeltek, nekik klasszikusan a nyugdíjpénztár a legideálisabb választás. A Credit Suisse Life - Pensions Bizosító Rt. csoportos üzletág igazgatója úgy látja, leginkább a multinacionális vállalatok körében tapasztalható az a törekvés, hogy komplex rendszert vezessenek be a béren kívüli juttatások kezeléséhez.
Ezek azok a cégek - fogalmaz Peőcz Péter -, akik a juttatási szint eggyel korábbi verzióján a munkaadói gondoskodási programokon már túljutottak, és ezt szeretnék tovább fejleszteni oly módon, hogy a dolgozók választási szempontjait is figyelembe veszik.
Kényelmesen, mint egy bankban
Angyal Gábor a Nexon Kft. kereskedelmi igazgatója egy folyószámlához hasonlítja a Cafeteria adminisztrációját. A dolgozó a rendelkezésre álló meghatározott bruttó keret erejéig nyilatkozhat arról, hogy mire szeretné elkölteni az éves összegét - fejti ki a rendszer lényegét Angyal Gábor.
Rendszeresen vagy esetenként különböző juttatások formájában használja fel ezeket a munkavállaló, így tulajdonképpen egy összegben, vagy részletekben költheti el a folyószámlán levő pénzét. Erről tájékoztatni is illik őt, ugyanúgy, mint ahogy minket is tájékoztat a bank, hogy milyen forgalom volt a számlánkon. Azt gondolom, a rendszer lényege, hogy a munkavállaló lojalitását és motiváltságát erősítse, ebben fontos szerepe játszik, hogy a keretet mindenki a saját belátása szerint és az éppen aktuális szükségleteinek megfelelően tudja elkölteni.
A Cafeteria rendszer adminisztrációs háttere kezeli a Cafeteria folyószámlát is. A rögzített adatok átadhatóak a bérügyviteli rendszerbe, ahol a számfejtés során megállapításra kerülnek a ténylegesen fizetendő adók és járulékok.
Egy dolgozói önkiszolgáló rendszer segíti az átláthatóságot - tájékoztat Angyal Gábor, a NEXON kereskedelmi igazgatója. - A dolgozó odamegy egy számítógéphez, beüti a jelszavát, és lekéri az adott időszakig felhasznált elemeit, azok értékét. Ez még kevésbé elterjedt, hisz nem lehet Excel alapon megoldani. Azonban ez a komoly rendszer lehet a jövő, hiszen rugalmasabb, kényelmesebb szolgáltatást biztosít, és az adminisztrációt sem terheli ügyfélszolgálati kérdéshegyekkel.
A cikk a Klubrádió Humán Tőke című műsorában elhangzott nyilatkozatok alapján készült.
Fizetésemelés helyett fizetés kiegészítés
Egyre többen vélik úgy, hogy a munkavállalók hamarosan még több, és még színesebb juttatásokból választhatnak majd a vállalatoknál - a bérükön felül. Külföldön bevált gyakorlat, hogy akár az otthoni takarítónőt is a béren kívüli juttatások közül lehet igénybe venni; nálunk ugyan már sok humánpolitikai vezető megbarátkozott a Cafeteria rendszerrel, de még többen vannak, akik még csak most ismerkednek vele.