A cikk előzménye
"Nem a számok összegyűjtése az igazi gond, hanem az, hogy senki sem tudja, mit is jelentenek azok." - állítja Michael Nutley, az angol New Media Age szerkesztője.
Akadnak persze, akik máshogy gondolják. Az internet oldalak auditálásával foglalkozó cégek komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy egységes, a lehető legtöbb piaci szereplő által kidolgozott rendszert alakítsanak ki. A legnagyobb igyekezettel és hozzáértéssel mért számok is sokszor jelentős - akár 20-40 százalékos eltérést mutathatnak a site tulajdonosa által mért eredménytől. Saját mérést persze komoly üzleti szereplők nem fogadnak el. Mindenkinek ki kell tehát választania az a független auditort, melynek módszereivel leginkább egyetért és melynek méréseit hajlandó elfogadni. Az auditálás ráadásul nem olcsó dolog, a világ nyugati felén ennek ára valahol 1000 dollárnál kezdődik.
Néhány százaléknyi pontatlanság persze nem nagy dolog, kivéve ha ennek eredménye súlyos üzleti következményekkel járhat. Nagy izgalmat okozott például, mikor a múlt novemberben a Media Metrix megállapította, hogy a Terra Lycos portál-óriás gyerekportáljának, a Lycos Zone-nak a forgalma 5 százalékkal csökkent. Hiába voltak a Terra Lycos szakemberei meggyőződve saját mérésük pontosságáról, a Wall Street pénzemberei a Media Metrix számait fogadják el hitelesnek. Hosszas kutatás után sikerült kideríteni, hogy a Media Metrix gyengébb eredménye onnan származott, hogy nem vették figyelembe az iskolákból internetező gyerekeket.
A mérési eljárások bonyolultsága, az adatok könnyű manipulálhatósága az oka, hogy a televíziós műsorok nézettségét méréséhez hasonló, kissé ódivatúnak tűnő panelek alkalmazása a leginkább elfogadott metódus. Ilyen web panelekkel dolgozik a már említett Media Metrix, vagy a szintén széleskörű ismertségnek örvendő Nielsen/NetRatings is.
Ha végül sikerül is valamilyen mérési eredményekhez jutni, könnyen kiderülhet, hogy azok önmagukban nem sokat érnek. A látogatók látványos, nagy száma nem feltétlenül korrelál a webhelyen végbemenő vásárlások számával. Egy nagy, heterogén nézőseregnél gyakran többet ér egy kisebb, de behatárolt érdeklődéssel bíró, fizetőképes látogatói csoport. A látogatói profilok gyűjtése azonban már egy másik mese...
Fo(r)galmi káosz (2) - auditált bizonytalanság
"Nem a számok összegyűjtése az igazi gond, hanem az, hogy senki sem tudja, mit is jelentenek azok." - állítja Michael Nutley, az angol New Media Age szerkesztője.