3p

"Nem a számok összegyűjtése az igazi gond, hanem az, hogy senki sem tudja, mit is jelentenek azok." - állítja Michael Nutley, az angol New Media Age szerkesztője.

A cikk előzménye

"Nem a számok összegyűjtése az igazi gond, hanem az, hogy senki sem tudja, mit is jelentenek azok." - állítja Michael Nutley, az angol New Media Age szerkesztője.

Akadnak persze, akik máshogy gondolják. Az internet oldalak auditálásával foglalkozó cégek komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy egységes, a lehető legtöbb piaci szereplő által kidolgozott rendszert alakítsanak ki. A legnagyobb igyekezettel és hozzáértéssel mért számok is sokszor jelentős - akár 20-40 százalékos eltérést mutathatnak a site tulajdonosa által mért eredménytől. Saját mérést persze komoly üzleti szereplők nem fogadnak el. Mindenkinek ki kell tehát választania az a független auditort, melynek módszereivel leginkább egyetért és melynek méréseit hajlandó elfogadni. Az auditálás ráadásul nem olcsó dolog, a világ nyugati felén ennek ára valahol 1000 dollárnál kezdődik.


Néhány százaléknyi pontatlanság persze nem nagy dolog, kivéve ha ennek eredménye súlyos üzleti következményekkel járhat. Nagy izgalmat okozott például, mikor a múlt novemberben a Media Metrix megállapította, hogy a Terra Lycos portál-óriás gyerekportáljának, a Lycos Zone-nak a forgalma 5 százalékkal csökkent. Hiába voltak a Terra Lycos szakemberei meggyőződve saját mérésük pontosságáról, a Wall Street pénzemberei a Media Metrix számait fogadják el hitelesnek. Hosszas kutatás után sikerült kideríteni, hogy a Media Metrix gyengébb eredménye onnan származott, hogy nem vették figyelembe az iskolákból internetező gyerekeket.

A mérési eljárások bonyolultsága, az adatok könnyű manipulálhatósága az oka, hogy a televíziós műsorok nézettségét méréséhez hasonló, kissé ódivatúnak tűnő panelek alkalmazása a leginkább elfogadott metódus. Ilyen web panelekkel dolgozik a már említett Media Metrix, vagy a szintén széleskörű ismertségnek örvendő Nielsen/NetRatings is.

Ha végül sikerül is valamilyen mérési eredményekhez jutni, könnyen kiderülhet, hogy azok önmagukban nem sokat érnek. A látogatók látványos, nagy száma nem feltétlenül korrelál a webhelyen végbemenő vásárlások számával. Egy nagy, heterogén nézőseregnél gyakran többet ér egy kisebb, de behatárolt érdeklődéssel bíró, fizetőképes látogatói csoport. A látogatói profilok gyűjtése azonban már egy másik mese...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!