A délután folyamán a VDSZSZ sztrájkbizottsága is megvitatta a kialakult helyzetet, és úgy döntött, határozatlan ideig folytatódik a sztrájk. Gaskó István szerint a vonatok 1-2 százaléka közlekedik menetrend szerint, további 8-9 százalék nem menetrend szerint, hanem összevissza jár. A MÁV viszont azt közölte, hogy a vonatok mintegy felét sikerül elindítani sztrájk idején.
Gaskó szerdán az emberek megértését, türelmét kérte, mivel - mint mondta - nem tudják máshogy megoldani a problémát, mint munkabeszüntetéssel. Hozzátette, hogy a VDSZSZ-t nem fenyegeti az a veszély, hogy elfogyna a sztrájkalap.
Már a jövő évi bérfejlesztésről is vitáznak
A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV ma átadta számukra jövő évi béremelési ajánlatát, amiben kevesebb mint négy százalékos növekedés szerepel. Emellett minimum 1000 embert bocsátanának el. A szakszervezet viszont hét százalék körüli béremelést szeretne, és nem tudja elfogadni a leépítés mértékét sem.
Ami az eredeti követeléseket illeti, a vasúttársaság továbbra sem tudja teljesíteni a VDSZSZ által kért, minden dolgozónak kifizetésre ajánlott nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Továbbá a leányvállalathoz kiszervezett dolgozóknak sem tudják megadni a plusz tíz százalékos bérkövetelést, mondta az MTI-nek Kavalecz Imre.
Nem tudtak megállapodni szerda délután a még elégséges szolgáltatásokról sem. Ennek kapcsán a VDSZSZ egy korábbi, 1995-ös megállapodást frissítene fel, amelyet akkor a MÁV hivatalosan elfogadott. Akkor minimális szolgáltatásként 400-450 vonat közlekedtetésében állapodtak meg a felek a sztrájk idejére.
Gaskó szerint Gyurcsány kezében a kulcs
A MÁV sajtófőnöke azonban hangsúlyozta: a 13 évvel ezelőtti szerződést csak egyszeri alkalomra kötötték. Kavalecz Imre úgy vélte, hogy az egyszeri helyzetre alkalmazott még elégséges szolgáltatások felett már eljárt az idő.
A MÁV ragaszkodik ahhoz, hogy a sztrájk ideje alatt a még elégséges szolgáltatások keretében 976 vonat közlekedjen naponta. Ez azt jelentené, hogy nincs sztrájk, mondta délutáni sajtótájékoztatóján Gaskó István, így a szakszervezet ezt az igényt nem tudja elfogadni.
Gaskó egy korábbi, hétfői sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: szerinte a kormány nem engedi, hogy a MÁV megállapodjon a VDSZSZ-szel. Úgy véli, végeredményben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fogságában van a MÁV. Utalt arra, hogy a kormányfő utasítása miatt nem tudnak megegyezni, így - véleménye szerint - a megoldás is az ő kezében van.
Heinczinger: nem fogok engedni
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerdai sajtótájékoztatóján elmondta: "Amíg én vagyok a MÁV vezére, nem fogom megszegni a törvényi előírást. Márpedig az tiltja, hogy a MÁV Cargo eladásából kapott összegből egy harmadik fél is részesüljön. Ez a követelés nem fog teljesülni. Ilyen alapon bármely magyar állampolgár igényt tarthatna erre a részesedésre".
Arra az újságírói felvetésre, miszerint a munkabeszüntetés addig fog tartani, amíg a sztrájkolók el nem fáradnak, Heinczinger azt felelte: így is lehet értelmezni az elmondottakat. Gaskó István az akció hosszával kapcsolatban a héten annyit mondott, hogy a karácsonyi ünnepek idején biztosan járni fognak a vonatok.
Menedzsment Fórum