3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A délutáni egyeztető tárgyalásokon sem született megállapodás, így tovább folytatódik a vasárnap újrakezdett vasutassztrájk, mondta el szerda esti sajtótájékoztatóján Gaskó István, a VDSZSZ elnöke. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke szerint a felek továbbra is kitartanak korábbi álláspontjuk mellett.

A délután folyamán a VDSZSZ sztrájkbizottsága is megvitatta a kialakult helyzetet, és úgy döntött, határozatlan ideig folytatódik a sztrájk. Gaskó István szerint a vonatok 1-2 százaléka közlekedik menetrend szerint, további 8-9 százalék nem menetrend szerint, hanem összevissza jár. A MÁV viszont azt közölte, hogy a vonatok mintegy felét sikerül elindítani sztrájk idején.

Gaskó szerdán az emberek megértését, türelmét kérte, mivel - mint mondta - nem tudják máshogy megoldani a problémát, mint munkabeszüntetéssel. Hozzátette, hogy a VDSZSZ-t nem fenyegeti az a veszély, hogy elfogyna a sztrájkalap.

Már a jövő évi bérfejlesztésről is vitáznak

A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV ma átadta számukra jövő évi béremelési ajánlatát, amiben kevesebb mint négy százalékos növekedés szerepel. Emellett minimum 1000 embert bocsátanának el. A szakszervezet viszont hét százalék körüli béremelést szeretne, és nem tudja elfogadni a leépítés mértékét sem.

Ami az eredeti követeléseket illeti, a vasúttársaság továbbra sem tudja teljesíteni a VDSZSZ által kért, minden dolgozónak kifizetésre ajánlott nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Továbbá a leányvállalathoz kiszervezett dolgozóknak sem tudják megadni a plusz tíz százalékos bérkövetelést, mondta az MTI-nek Kavalecz Imre.

Nem tudtak megállapodni szerda délután a még elégséges szolgáltatásokról sem. Ennek kapcsán a VDSZSZ egy korábbi, 1995-ös megállapodást frissítene fel, amelyet akkor a MÁV hivatalosan elfogadott. Akkor minimális szolgáltatásként 400-450 vonat közlekedtetésében állapodtak meg a felek a sztrájk idejére.

Gaskó szerint Gyurcsány kezében a kulcs

A MÁV sajtófőnöke azonban hangsúlyozta: a 13 évvel ezelőtti szerződést csak egyszeri alkalomra kötötték. Kavalecz Imre úgy vélte, hogy az egyszeri helyzetre alkalmazott még elégséges szolgáltatások felett már eljárt az idő.

A MÁV ragaszkodik ahhoz, hogy a sztrájk ideje alatt a még elégséges szolgáltatások keretében 976 vonat közlekedjen naponta. Ez azt jelentené, hogy nincs sztrájk, mondta délutáni sajtótájékoztatóján Gaskó István, így a szakszervezet ezt az igényt nem tudja elfogadni.

Gaskó egy korábbi, hétfői sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: szerinte a kormány nem engedi, hogy a MÁV megállapodjon a VDSZSZ-szel. Úgy véli, végeredményben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fogságában van a MÁV. Utalt arra, hogy a kormányfő utasítása miatt nem tudnak megegyezni, így - véleménye szerint - a megoldás is az ő kezében van.

Heinczinger: nem fogok engedni

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerdai sajtótájékoztatóján elmondta: "Amíg én vagyok a MÁV vezére, nem fogom megszegni a törvényi előírást. Márpedig az tiltja, hogy a MÁV Cargo eladásából kapott összegből egy harmadik fél is részesüljön. Ez a követelés nem fog teljesülni. Ilyen alapon bármely magyar állampolgár igényt tarthatna erre a részesedésre".

Arra az újságírói felvetésre, miszerint a munkabeszüntetés addig fog tartani, amíg a sztrájkolók el nem fáradnak, Heinczinger azt felelte: így is lehet értelmezni az elmondottakat. Gaskó István az akció hosszával kapcsolatban a héten annyit mondott, hogy a karácsonyi ünnepek idején biztosan járni fognak a vonatok. 

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!