4p

A hazai nyomtatott lappiac fellendülésének halvány reménysugarai sem mutatkoztak az idei második negyedévben az értékesített példányszámok alapján.

A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb adatai a hazai lappiac további vesszőfutására utalnak. Ha "zuhanási toplistára" lennénk kíváncsiak, akkor egyedül az ötödik helyen találhatunk változást a korábbi negyedévhez képest. Egy helyet "előre lépett" ugyanis a problémákkal küzdő Népszava, melynek értékesítése eddig is folyamatosan mínuszokat mutatott. A Népszava esetében a 14 001 átlagosan eladott példány 8,2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál és 3,2-vel az előző negyedévinél. Azt ugyanakkor hozzá kell tenni a történethez, hogy ebben szerepet játszott a tény is, miszerint a Magyar Hírlap mostantól kikerült az auditált lapok köréből, mely egyébként folyamatosan veszített a vásárlóiból az elmúlt időszakban. 2014 első negyedévében 7625 példány kelt el a jobboldali lapból, mely ezerrel kevesebb volt az egy évvel korábbinál.

A Népszavára visszatérve, a lapot egyébként az olvasók elfordulása mellett az állami hirdetések kormányerők számára szimpatikus sajtótermékekhez történő átcsoportosulása is sújtja. Éppen ezért is fordultak június végén a befektetőkhöz és az előfizetőkhöz; a svájci tulajdonos ugyanis nem tudja tovább finanszírozni a lapot. Az akkor említett 2 hónapos határidő egyébként lassan már lejár, így nagy kérdés, hogy sikerült-e befektetőt találni vagy a közeli megszűnés fenyegeti az újságot. 

Zuhanási toplista:
HOT!: -15,2%
HVG: -12,9%
Népszabadság: -11,4%
Figyelő: -8,9%
Népszava: -8,2%

Ha már a napilapoknál tartunk, a másik baloldali lap, a Népszabadság lejtmenete sem állt meg, hiszen 11,4 százalékkal kevesebbet adtak el most a második negyedévben, mint egy évvel ezelőtt. A 43 571 példány egyébként az első negyedévhez mérten is 3,7 százalékos visszaesésről árulkodik.

Ezzel szemben a még auditált jobboldali kötődésű napilap, a Magyar Nemzet eladásainak csökkenése lassulni kezdett. A frissen közölt 37 539 eladott példányszám ugyanis csak 0,6 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél és 1,4-gyel múlja alul az egy évvel ezelőtti számot.

Nincs megállás a HVG-nél, a Heti Válasz tartja magát

Korábban arról írtunk, hogy éves bázison a Heti Válasz mintha megállította volna a zuhanó trendet, most viszont bár előző év azonos időszakához képest kevesebbet adtak el a lapból, az első negyedév teljesítményén sikerült 0,6 százalékkal javítani. A most közölt 15 506 átlagosan eladott példány egyébként 1,4 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél.

Semmit sem javult a kép a HVG esetében, mely "zuhanási toplistánk" második helyére került fel az előző év azonos időszakához képest bekövetkezett 12,9 százalékos további esésével. Idén az április-június közötti időszakban átlagosan 39 203 példányt adtak el a lapból, ez az első negyedévihez képest 3,3 százalékkal alacsonyabb érték.

A Figyelő is folytatta az eddigi trendet, hiszen a 7194 eladott lap 8,9 százalékkal kevesebb az előző évinél, ugyanakkor negyedéves bázison sikerült egy 0,9 százalékos növekedést elérni. Mivel hosszú idő után ez az első ilyen alkalom, ebből messzemenő következetéseket még túlságosan korai lenne levonni.

A 168óra 16 597 darabos átlagos értékesítése 6,5 százalékkal múlja alul az idei év első háromhavi teljesítményét és 2,8-cal kevesebb az egy évvel korábbi állapotnál is.

Megint kevesebb fogyott a pletykalapokból, bezzeg a Nők Lapja!

Ha a színes napi-, női- és pletykalapok értékesítési számait nézzük, gyökeres változásnak itt sem lehetünk szemtanúi. A HOT magazin élen jár a zuhanásban, hiszen éves bázison 15,2 százalékos csökkenést jelent a második negyedévre közölt 60 627 darabos átlagos eladás. Azt ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az elős három hónaphoz viszonyítva ez 1,2 százalékkal jobb eredmény. A helyzet azonban ugyanaz, mint írtuk feljebb a Figyelőnél: messzemenő következtetések levonása még túl korai lenne.

Negyedéves és éves bázison is egyaránt visszaesést regisztráltak a Bestnél és a Storynál is, míg a színes napilapok esetében a Blikk zárt jobb negyedévet, hiszen 3 hónap alatt kisebbet "esett". A 134 062 darabos értékesítés ugyanis 2,4 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél és 6,3-mal az előző év azonos időszakinál. Ezzel párhuzamosan a Borsnál 5,8 százalékkal csökkent az eladás 3 hónap alatt, bár a második negyedéves 65 988 darabos átlagos eladás 4,6 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

Ami a női lapokat illeti, a Nők Lapjának éves bázison nézve sikerült egy igen szép, 5,1 százalékos növekedést elérni. A második negyedévre közölt 215 556 átlagosan eladott példányszám viszont az első háromhavi teljesítménynél 2,2 százalékkal rosszabb.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!