"Megéri a vasutat fejleszteni, amit az is bizonyít, hogy a folyamatos fejlesztés alatt álló Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vonalunkon mind többen használják a vasutat munkába és iskolába járáshoz, holott globálisan csökken az utazási kedv" - vélekedett Székely Csaba. A forgalom növekedéséhez hozzájárult, hogy kocsiparkjukat az Ausztriában már bizonyítottan népszerű Schlieren típusokkal fejlesztették, amelyből tizennyolcat állítottak forgalomba.
Székely Csaba kiemelte, hogy a 2009 őszén a kivitelezési szakaszba lépett a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal fejlesztése. Ez Magyarország első olyan vasúti közlekedésfejlesztési nagyprojektje, amelyet a 2007-2013 közötti időszakban támogatásáról biztosított az Európai Unió. További elismerés, egyúttal hatalmas felelősség a vezérigazgató szerint, hogy a közel 50 milliárd forintos, az EU által 2009 nyarán jóváhagyott modernizációs program költségeinek 85 százalékát Brüsszel állja.
A rekonstrukció első ütemében 22 kilométeren új pályát építettek, megkezdték a megállóhelyek átépítését, a beruházást 2010-ben is folytatják, villamosítják a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vasútvonalat, korszerű biztosítóberendezést telepítenek a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalon, 4 új villamos-motorvonatot vásárolnak, és Sopronban egy közúti alul-, Szombathelyen pedig egy felüljárót építenek - mondta Székely Csaba.
A GYSEV vezérigazgatója elmondta, hogy a logisztikai tevékenység erősítése érdekében egy új, 6.600 négyzetméteres, komplett informatikai háttérrel és polcrendszerrel felszerelt raktárcsarnokot építenek 2010 tavaszára Sopronban, ezzel 28.000 négyzetméterre bővítik a vállalat raktárkapacitását. A 1,5 milliárd forintos beruházásra a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében kerül sor. Ugyanakkor a GYSEV 2009-ben valószínűleg nem érte el a 2008-as több mint 6 millió tonna árufuvarozási teljesítményét, bár az év utolsó napjainak szállítmányai még befolyásolhatják az eredményt - tette hozzá. Utalt arra, hogy az árufuvarozás vasúton és közúton egyaránt csökken, és ezt a trendeket látva újragondolják árufuvarozási tevékenységüket.
A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy stratégiájukban megfogalmazták, bővülni szeretnének a Nyugat-Magyarországot és Kelet-Ausztriát magában foglaló régióban. Ez a célkitűzést továbbra is aktuálisnak tartják, de tudomásul kell venni, hogy ez nem csak közlekedésszakmai - a MÁV-ot és az osztrák vasutat, az ÖBB érintő - téma, hanem általános politikai döntést is igényel.
A vezérigazgató úgy vélekedett, hogy bár elemzők szerint kifelé halad a gazdaság a recesszióból, az alagút vége még nem látszik, ezért 2010-ben is nehéz évvel számolnak. A GYSEV árufuvarozási tevékenységét újrapozícionálja, fenntartva a vasút sajátosságaiból adódó, természetes kooperációt a Rail Cargo Austria-val és a Rail Cargo Hungaria-val. A GYSEV-nek, mint a legnagyobb magyar és osztrák magánvasútnak lépésenként ugyan, de határozottabban érdemes megjelennie ezen a piacon is - mondta Székely Csaba.
MTI/Menedzsment Fórum