4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Attól tartunk, hogy a karácsony sem menekülhet meg a vasutasok sztrájkjától" - jelentette be ma délutáni sajtótájékoztatóján Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke. Hozzátette, a már hatodik napja tartó sztrájkot határozatlan ideig folytatják. Mfor.hu tudósítás.

A MÁV 700 vonatot szeretett volna elégséges szolgáltatás keretében működtetni, ez azonban elfogadhatatlan a VDSZSZ számára. A MÁV korábbi javaslata 976 vonatról szólt, a mostani javaslat szerint az összes vonatból a sztrájk ideje alatt napi 724 vonat (a járatok húsz százaléka) közlekedne. A VDSZSZ viszont a sztrájk ideje alatt továbbra is 372 vonat közlekedésében látja a még elégséges szolgáltatás mértékét.

Ellenük fordul a népharag?

Gaskó szerint a hírközlési és közlekedési miniszternek nem a VDSZSZ-t kellett volna utasítania tegnap, hanem a MÁV-ot. Azt állítja, a múlt héten kértek találkozót Molnár Csabától, de a miniszter a mai napig nem találkozott velük. Szerinte a MÁV-nak és a miniszternek az érdeke, hogy ne jöjjön  létre megállapodás az elégséges szolgáltatás tekintetében, és a népharag ellenük forduljon.

A VDSZSZ elnöke úgy véli: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úgy tünteti fel a vasút állami támogatását, mintha az könyöradomány lenne, tehát félrevezeti a közvéleményt. Ezért - mint mondta - "visszautasítják a miniszterelnök goromba támadását a vasutasok ellen". Gyurcsány Ferenctől azt kérik, hogy higgadjon le, ne üzengessen. Szerinte a most sztrájkoló vasutasok rendesen adóznak, nincsenek előnyös helyzetben, átlagosan nettó 100 ezer forint alatt keresnek.

A karácsony is beleeshet a sztrájkba

Gaskó egyúttal bejelentette: határozatlan ideig folytatják a munkabeszüntetést. "Attól tartunk, hogy a karácsony sem menekülhet meg a vasutasok sztrájkjától" – tette hozzá. Szerinte azért áll fenn a karácsonyi sztrájk lehetősége, mert a kormány tagjai beszálltak a vitába; nem számítottak arra, hogy a kormány is hergelni fogja az embereket.

Az elnök szerint szeretnék biztosítani az ünnep nyugalmát, de kikérik maguknak, hogy a politika ilyen durván beavatkozik. A maguk részéről mindent megtesznek azért, hogy karácsony előtt megállapodás szülessen.

Gaskó hétfői sajtótájékoztatóján még azt ígérte: az ünnep idején nem fognak sztrájkolni. Az mfor.hu ezzel kapcsolatos kérdésére azt felelte: a VDSZSZ tagsága dönt majd arról, folytatni fogják-e karácsony idején is az akciót.       

A VDSZSZ elnöke a továbbiakban kiemelte: sok belföldi szakszervezet, így a Magyar Orvosok Szövetsége, a pedagógusok, a munkástanácsok, a kereskedelmi dolgozók, a Rába Szakszervezet és a Tungsram-dolgozók is szolidaritást vállaltak velük.

A VDSZSZ sztrájkja vasárnap reggel óta, azaz már hatodik napja tart. A vasúti közlekedés azóta kiszámíthatatlan. Jól jellemzi a helyzetet, hogy csütörtökön a menetrendben kijelölt 3102 vonat közül 1201 járat közlekedett – többnyire kiszámíthatatlan időrendben -, részlegesen elmaradt 382 járat, 1519 vonat pedig kimaradt a menetrendből.

22 milliárdból teljesíthető lenne

Pénteken a Nyugati pályaudvarról a MÁV közlése szerint indulnak vonatok, a Keleti és a Déli pályaudvar viszont nem működik. Ma a legtöbben ismét a MÁV Start Zrt.-nél sztrájkolnak.

Mint ismert, a VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből. A szakszervezet továbbá visszamenőleg tíz százalékos kiszervezési pótlékot kér a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a privatizációs követelés nyolcmilliárd forintból teljesíthető, a kiszervezési pótlékkal kapcsolatos igény pedig hatmilliárd forintot emésztene fel. Ehhez még hozzájön mintegy nyolcmilliárd forint járulékköltség, tehát a MÁV-nak - állítja a vezérigazgató - mintegy 20-22 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ anyagi vonzatú követeléseinek kielégítése.

Heinczinger: ez a követelés nem fog teljesülni

A MÁV azonban továbbra sem fogja teljesíteni a VDSZSZ MÁV Cargo-privatizációval kapcsolatos követelését, mivel azt a törvény nem teszi lehetővé, mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István. "Amíg én vagyok a MÁV vezére, nem fogom megszegni a törvényi előírást. Márpedig az tiltja, hogy a MÁV Cargo eladásából kapott összegből egy harmadik fél is részesüljön. Ez a követelés nem fog teljesülni. Ilyen alapon bármely magyar állampolgár igényt tarthatna erre a részesedésre" – emelte ki a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

A VDSZSZ és a MÁV már majdnem egy éve tárgyal a követelésekről, lényeges előrelépés azonban nem történt. Az egyeztetések ma délután öt órakor folytatódnak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!