5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az idei év legsikeresebb műsorainak számító X-Faktor és Sztárban sztár című produkciók vasárnap – részben egymással szemben – megmérettettek. A számok azt mutatják, hogy méltó ellenfélre találtak egymásban. Ilyen erőfelmérőre 4 éve volt utoljára példa.

A múlt héten az egy nappal korábbi, celebekkel felvett műsor után elrajtolt a Bumm! című vetélkedő. A műsor első része kifejezetten magas számokat hozott, de az első néhány rész után sem lehetett különösebb panasz a nézettségre. A vetélkedő lendülete azonban a hét végére elfogyott, így csütörtökön és pénteken már a csatorna átlagát sem érte el a műsor közönségaránya. A kvízzel a múlt héten hosszabban foglalkoztunk, így ezúttal nem mennénk bele hosszas okfejtésbe, az mindenesetre a napi átlagokból is látszik, hogy ha nem sikerül a 7 és 9 óra közötti időszakban valamennyire tartania a lépést a TV2-nek, akkor esélye sincs az RTL Klubbal szemben.

A helyzetet ugyanakkor kissé bonyolítja, hogy véget ért a Konyhafőnök, amellyel az RTL Klub nagyot dobott, hiszen az esti műsorsáv egyik legnagyobb közönséget megmozgató programja lett.

Érdekes egy másik műsor nézettségét is figyelemmel kísérni, az M1-en ugyanis vasárnap indult el a Fapad című vígjáték. A dokumentarista stílusban készül műsorral (annak bemutatásakor) már foglalkoztunk, a nemzetközi piacon számos sikeres előfutára van, a hazai piacon ugyanakkor eddig nem sok babér termett a hasonló jellegű Munkaügyek című vígjátéknak. Az első epizód a Fapad esetében is meglehetősen visszafogott volt, még az M1 nem túl magas közönségarányát sem sikerült elérnie. Ebben persze az is közrejátszott, hogy sikerült vasárnap esti időpontra tenni, amikor a nagy kereskedelmi csatornák „egymásnak engedték” a nagyágyúnak számító műsoraikat. Igaz, a Sztárban sztár és az X-Faktor nem volt teljesen azonos műsorsávban, hiszen a TV2 showműsora előbb kezdődött, míg az RTL Klub tehetségkutatója tovább tartott. Mindenestre volt bő másfél óra, amikor a műsorok szemtől szembe kerültek, ez pedig érdekes számokat mutatott.


A két nagy csatornának egyébként nem szokása, hogy a komoly költségvetésű sajátgyártású műsoraikat a vetélytárs hasonló programjával állítsák szembe, utoljára 2010 őszén volt erre példa, amikor néhány hétig az X-Faktor és a Megasztár ment azonos idősávban szombat esténként. A vetélytárs műsorának kerülgetése mögött egyébként azon egyszerű logika áll, hogy egyrészt felesleges azonos időben ilyen műsorokat sugározni, hiszen a három legnagyobb nézettségű estére (péntek, szombat, vasárnap) a jelenlegi piaci viszonyok között nem lehet színvonalas műsort gyártani, így mindenki jobban jár, ha nincs verseny. Már csak azért is, mert ha mégis két nagy érdeklődéstől kísért műsor egyszerre megy, akkor a reklámszünetekben az átlagosnál sokkal magasabb az elkapcsolók aránya, ami miatt viszont a műsorokat végső soron finanszírozó hirdetők lesznek szomorúak.

De visszatérve a számokhoz, ha a teljes lakosságot (a mérések alapján 4 év feletti korcsoportot) nézzük, akkor a TV2 mondhatta magát győztesnek. A színpadon átalakuló művészek dalaira 1,468 millió néző volt kíváncsi, míg az X-Faktorra ennél valamivel kevesebben kapcsoltak (és maradtak ott), hiszen azt 1,307 millióan nézték. A statisztikák szerelmesei persze tudják, hogy a történet nem ilyen egyszerű, a csatornák ugyanis különböző szegmensekben is mérik magukat. Ezek közül a szakma, illetve a hirdetők a 18-49 éve közötti, úgynevezett kereskedelmi célcsoport viselkedését követik árgus szemekkel. Ebben viszont az X-Faktor volt a vasárnap este győztese, hiszen a tehetségkutatót 615 ezer, a Sztárban sztárt pedig 523 ezer ember követte ebből a korcsoportból. Ugyanakkor a "középutat" jelentő 18-59-es korosztályban vasárnap este a TV2 büszkélkedhetett.

A héten az RTL Klub műsorai egyébként némileg új beosztásba kerülnek képernyőre, hiszen a hat órakor kezdődő Híradó után rögtön jön az Éjjel-nappal Budapest. Ezt követően pedig a Barátok közt aktuális részeit láthatják a nézők. Ahogy fentebb megjegyeztük, a Konyhafőnök véget ért, helyette a Celeb vagyok ments ki innen című műsor jön, amely viszont este 9-től lesz látható, végül a főműsoridőt a késő esti Híradó zárja a csatornán. Ezek miatt több népszerű sorozatot küldött szabadságra a RTL Klub, ami viszont a nézők egy részének nemtetszését váltotta ki. Érdekes módon a Szulejmán című török sorozat rajongói voltak a leghangosabbak a közösségi fórumokon, amelyben véleményünk szerint az is közrejátszik, hogy ezt lehet a legkevésbé elérni az interneten (például filemegosztó rendszereken keresztül).

A múlt hétet összesítve a kereskedelmi célcsoportban (18-49 évesek) 19 és 23 óra között az RTL Klubot átlagosan a tévé előtt ülők 26 százaléka követte, míg a TV2 15,2 százalékig jutott. Az RTL-es kábelcsatornák közül ezúttal is a Cool volt a jobb (5,9% SHR), a F+ (5,2% SHR) pedig a negyedik helyre szorult. A középmezőny ugyanakkor úgy tűnik, tartósan ketté vált, a Viasat3 (3,5% SHR) és az M1 (3% SHR) továbbra is csak egymással van versenyben az esti órákban.

Némileg közelebb volt egymáshoz az RTL Klub és a TV2, ha a szélesebb merítésnek tekinthető 19-59-es korosztályon (18-23 óra között) nézzük a számokat. Ebben az összevetésben ugyanis az RTL Klub 24,2 százalékos közönségarányt ért el, míg a TV2-t átlagosan a tévé előtt ülők 16,8 százaléka nézte.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!