Lesz-e hely a piacon az Aldinak?
"A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem viszonylag telített, új szereplők csakis más versenytársak kárára tudnak piaci részesedéshez jutni" - mondta az mfor.hu-nak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint - a telítettség ellenére - a 2400 milliárd forintos piacon a nagy áruházláncok mindegyike folyamatosan növeli forgalmát, főképp a kis-, illetve egyetlen lánchoz sem tartozó boltok hátrányára.
Magyarországon összesen mintegy negyvenezer élelmiszer-kereskedő működik: nagy részüket (számszerűleg) a kisebb cégek teszik ki, forgalmat tekintve azonban messzemenően a láncok vezetnek. A piacon Vámosi szerint konszolidáció és koncentráció megy végbe, ami együtt jár egyes szereplők eltűnésével és újak megjelenésével. Ezekbe a folyamatokba jól illeszkedik az Aldi feltűnése is.
A Spar és a Coop magabiztos
"A Spar védve érzi magát a német kereskedelmi lánc hódításával szemben, mert nem száll be abba az intenzív árversenybe, amely ezt a szegmenst jellemzi" - mondta kérdésünkre Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője. Szerinte a jövőben is megmarad az a vásárlói réteg, amely a nyomott árakkal szemben a minőségre helyezi majd a hangsúlyt.
Az országosan csaknem háromezer boltból álló Coop-hálózat egyik vezetője - a piaci felmérések tükrében - kérdésünkre elismerte, hogy 2010-ig a hard-diszkontok piaci súlya jelentősen növekszik majd. A szakember azonban - emlékeztetve a multik néhány meghiúsult expanziós elképzelésére - kételkedik az Aldi grandiózus terveivel kapcsolatban. Ezzel együtt hozzátette: bár új szereplőt a hazai vásárlók szerinte sem lennének képesek eltartani, de ha az kellően tőkeerős, "jól elférhet a piacon".
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum