A két legnagyobb dohányipari vállalkozás, a Philip Morris Magyarország Kft., illetve a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. a teljes cigarettapiac 75 százalékát mondhatja magáénak. A lap összeállítása szerint a tavalyi évről szóló mérlegek alapján a két gyártó összesen 375,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el, a BAT 181,8, a Philip Morris pedig 193,9 milliárdot.
Mindkét cég árbevétele nőtt, a korábban végbement jövedékiadó- és áfa-emelkedés miatt, ettől függetlenül nem nőtt arányosan a cigarettaforgalmuk. A Philip Morrisnál például csökkent az eladott áruk beszerzési értéke, a BAT-nál ez nőtt, ám e cég nemcsak a felvásárolt dohányt és a cigaretta-előállításhoz szükséges alapanyagokat jeleníti meg az említett soron, hanem az adózárjegyeket is, amelyek értéke tavaly a közteher növekedése miatt megugrott.
A Napi Gazdaság szerint a BAT-nál csökkenő, a konkurensnél stagnáló üzemi eredményt mutat a mérleg. Adózás előtti eredményben sem remekelnek a cégek: a Philip Morrisnál 1 milliárd forint közelébe, a BAT-nál 1 milliárdról 756 millió forintra süllyedt. A különbség, hogy utóbbi cég 3,1 millió forint mérleg szerinti eredményt hozott (630 milliós osztalékfizetés mellett), míg a Philip Morris 900 milliós osztalékfizetés mellett (noha az adózott eredménye, amiből az osztalékot fizetik 857 millió forint) nem mutatott ki mérleg szerinti eredményt.
A jóval kisebb árbevételű, magyar tulajdonban levő Continental Dohányipari Zrt. az előző két nagyhoz hasonlóan ugyancsak nem remekelt. Nettó árbevétele 19,1 milliárdról 23,4 milliárd forintra nőtt, az egyéb ráfordítások 12-ről 15,8 milliárd forintra emelkedtek (a jövedéki adó miatt), az üzemi eredmény pedig 200 millió forint alá csökkent. A cég adózás előtti eredménye 165 millió forint volt, mérleg szerinti eredménye pedig 122 millió, osztalékot nem fizetett a vállalat - írja a lap.
MTI