3p

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a fogyasztók megtévesztése miatt marasztalt el két egészségmegőrző termékek forgalmazásával foglalkozó vállalkozást. A Manufaktura Bt. gyógyhatást tulajdonított két termékének, ám állítását nem igazolta. A Bennovum Kft. sem igazolta, hogy az övé lenne az ország legnagyobb bio- és gyógytermék szakáruháza.

A Manufaktura Bt. ellen azért indult eljárás, mert a GVH azt gyanította, hogy a társaság két termékének ("SPA méregtelenítő készülék", "SymBioGel") reklámozása során megtévesztette a fogyasztókat. A méregtelenítő készülékről a társaság azt állította, hogy megszünteti és/vagy csökkenti az álmatlanságot, fejfájást, súlyfelesleget, alkohol-, drog- nikotinfüggőséget, magas vérnyomást, cukorbetegséget, májproblémákat stb. A SymBioGel pedig a tájékoztatások szerint megszünteti a felfúvódást, a vastagbélgyulladást, rendben tartja az emésztést és alkalmas a rákos megbetegedések megelőzésére.

A GVH vizsgálata feltárta, hogy a két termékről nyújtott tájékoztatással kapcsolatban az Országos Gyógyszerészeti Intézet több kifogást fogalmazott meg. Ráadásul a SPA méregtelenítő készülék hatásossága a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kara Orvosi Genetikai Intézetének véleménye szerint nem bizonyítható. Felmerült az is, hogy hosszabb távon, rendszeres használat mellett a készülék mérgezést és fémallergiát okozhat, áll a GVH közleményében.

Mivel a vállalkozás nem tudta igazolni, hogy két terméke gyógyhatással rendelkezik, a Manufaktúra Bt.-nek tízmillió forint bírságot kell fizetnie. A hatóság súlyosító körülményként értékelte, hogy az érintett termékek az egészség megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos bizalmi jellegű termékek, a jogsértő magatartással érintett fogyasztói kör pedig egészségügyi problémákkal küzdő, s ebből adódóan fokozottan kiszolgáltatott.

Mégsem a Herbaház a legnagyobb

A GVH egy másik egészségre ható termékekkel foglalkozó vállalkozással kapcsolatban is megállapította, hogy annak hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A Bennovum Kft. ugyanis az általa működtetett Herbaház nevű egészségmegőrző termékeket árusító boltját óriásplakáton, valamint az interneten piacelsőséget kifejező állításokkal hirdeti. A reklámok szerint a Herbaház "Az ország legnagyobb bio- és gyógytermék szakáruháza".

A versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a két legnagyobb választékú és legnagyobb alapterületű egészségmegőrző termékeket kínáló áruházat a Bennovum Kft. és Mediline Kft. működteti Magyarországon. Éppen ezért az eljárás alá vontnak azt kellett volna igazolnia, hogy az általa üzemeltetett Herbaház a nagyobb alapterületű és választékú a két bolt közül, ahhoz hogy piacelsőségi állításai ne legyenek megtévesztőek. Mivel a Herbaház választéka és alapterülete is valamelyest elmarad a Mediline Üzletházétól, a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalta a Bennovum Kft.-t.

A versenyhatóság nem fogadta el a azt a védekezést, hogy a Herbaház szakáruházként a legnagyobb, mivel a versenytárs által működtetett áruház is bio- és gyógytermékek értékesítésére szakosodott. Bírság kiszabására azonban nem került sor, mivel a megtévesztő tájékoztatás kevés fogyasztóhoz jutott el, az eljárás alá vont pedig önként felhagyott jogsértő magatartásával.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!