3p

Alapvetően megváltozhat a gépjárműpiac Magyarországon, mivel amellett, hogy várhatóan csökken az eladott autók száma, 2009-ben eltűnhetnek a kedvező finanszírozási konstrukciók is a piacról - hangzott el az autós nagykoalíció csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A piacot az elmúlt években egy állandó importőri nyomás jellemezte az új autóértékesítési darabszámok szinten tartása miatt, ennek eredményeként milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés keletkezett az autóértékesítésen, amelyet finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt - mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

A finanszírozók növekedési nyomás alá kerültek az emelkedő jutalékok és a folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek miatt, valamint jelentősen nőtt a finanszírozási csalások száma és romlott az ügyfelek fizetőképessége is. Gablini Gábor hangsúlyozta, az egész gépjárműpiac már a válság előtt felélte tartalékait, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, és az ehhez illeszkedő hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal. Magyarországon négy éve úgy működik a gépjármű-finanszírozás, mint az Egyesült Államokban a pénzügyi válságot kiváltó ingatlanhitelezés.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke hozzátette: az elmúlt években olyan embereknek adtak el kedvező finanszírozási konstrukciók miatt autókat, akiknek erre sem szükségük, sem pedig pénzük nem volt.

A jelenlegi pénzügyi válság felerősítette ezeket az évek óta létező problémákat, és azonnali változásokat eredményezett a piacon: szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, a magasabb kezdőrészletek és a növekvő kamatok miatt csökkent a növekedési nyomás a finanszírozókon és a lízingcégeknél is megfigyelhető volt a költséghatékonyabb működés. Mindezek következtében jelentősen drágultak az ügyfélhitelek, valamint a beruházási és készletfinanszírozások, szigorodtak a hitelelbírálások, csökkentek a hitelkeretek és a finanszírozók jutalékai.

Mindezek alapján várhatóan el fog tűnni a gépjármű-finanszírozási piacról az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az 1, 2, vagy 3 évig csak kamatfizetést kérő konstrukció és a szerződéskötéskor fizetett kamatból megtérülő jutalék - jelentette ki Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Az októberben létrejött autós nagykoalíció jövő évre vonatkozó meglátásai szerint 2009-ben évi 140 ezerre fog csökkeni az értékesített gépjárművek száma - a 2007-es 170 ezerrel szemben - így visszaállhat a piac egy sokkal reálisabb eladási mértékhez, amely jobban megfelel a valós piaci igényeknek.

Erdélyi Péter kiemelte: a szűkülő autópiacon várhatóan csökken a finanszírozási hajlandóság, mivel a megtakarítások egy részét autóra költik az ügyfelek, így a 2008-as 68 százalékról 61 százalékra csökkenhet a finanszírozás részesedése. A piacon kínált termékek közül kikerülhetnek az extra alacsony kezdős és hosszú futamidők, amelyek hatására szintén a finanszírozási darabszámok és ezen belül az átlagos kihelyezések csökkenésére számít a nagykoalíció.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!