Csehországban jelenleg 40 internetes üzletház működik, ám a netes boltok száma és forgalma folyamatosan bővül. Jelentősen segíti ezt a folyamatot, hogy az utóbbi időben a vevő bármiféle árut 14 napon belül visszaadhat, mégpedig anélkül, hogy indokolnia kellene miért. Sokat javult a vásárlói komfortérzet és a vevői biztonság is, sőt a szállítási idő is csökkent. A kedvező változások miatt a csehek a zene, az elektromos műszaki berendezések, gépek, ruhafélék mellett már autót és lakást is vásárolnak interneten keresztül.
"Az internetes üzletek fenntartása jóval alacsonyabb költséggel jár, mint a hagyományos boltoké, ez lehetővé teszi az alacsonyabb árszintet" - mondta pénteken újságíróknak Ondrej Fryc, a Mall.cz üzletközpont vezérigazgatója. Kifejtette: a forgalom gyors növekedése az internetes boltokat is arra kényszeríti, hogy saját raktárakkal rendelkezzenek a fogyasztók igényeinek gyorsabb kielégítéséhez.
A fejlődés nagyon fontos tényezője, hogy Csehországban gyorsan terjed az internet használata. A legutóbbi kimutatások szerint mintegy 4,5 millió cseh állampolgár használja rendszeresen a világhálót, s a statisztikák és felmérések szerint mintegy kétharmaduk vásárol is az interneten keresztül. "Ezek az számok európai mércével mérve is magasak, és még nőni is fognak, mondták a cseh szakemberek.
Magyarországon sokkal több, összesen körülbelül 1800 internetes áruház működik, de közülük csak a legnagyobbak járnak igazán jól, övék a piac nyolcvan százaléka. Itthon sokkal kevesebb pénz van az internetes kereskedésben: míg az Európai Unió fejlett tagállamaiban a kiskereskedelmi forgalom átlagosan 1,7-1,9 százalékát adták a webáruházak, addig Magyarországon ez az arány csupán 0,8-0,9 százalék volt.