Mario Musa a Buda-Kanizsa vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóját ünneplő hétvégi nagykanizsai rendezvényen beszélt arról, hogy a múlt hónapban megkezdték a mintegy 300 kilométeres, Gyékényes-Botovo határátkelőtől a tengerig tartó pálya első szakaszának korszerűsítését. A Kapronca (Koprivnica) és Körös (Krizevci) közötti, nagyjából 30 kilométeres vonal volt eddig a legrosszabb állapotban, ezt horvát állami beruházásként, 25 millió eurós ráfordítással másfél év alatt újítják fel.
A horvát tengeri kikötő és Közép-Európa közötti áruszállítás legfőbb vasútvonalának teljes horvátországi rekonstrukciója 3,5 milliárd euróba kerül. A munkálatok finanszírozására európai és kínai érdeklődés is mutatkozik, de a horvátok elképzelése szerint a csatlakozás után európai uniós forrásból modernizálnák a vonalat.
A jelenlegi tervek szerint kezdetben 160 kilométeres sebességű haladást tenne lehetővé a felújítás, ennek keretében két sínpárra bővítenék a vonalat, amelyet később még gyorsabb közlekedésre is alkalmassá tennének. A Gyékényestől Zágrábon át az Adriáig tartó vasút egy részét - Károlyvárostól (Karlovac) a tengerig - teljesen új nyomvonalra helyeznék át, a 150 éve hegyvidéken épült jelenlegi szakaszt délről kerülné el az új pálya.
Mario Musa hozzátette: a kivitelezésre egyelőre nincsenek pontos határidők kitűzve, mert előbb a finanszírozási hátteret szeretnék megteremteni hozzá.
MTI