162,5 millió utast szállítottak tavaly a Diszkont Légitársaságok Szövetségéhez (ELFAA) tartozó légicégek - ez 8,7 százalékos növekedést jelent a 2008-as 149,5 millió utashoz képest, áll az ELFAA kedden kiadott közleményében.
A dobogó legfelső fokán továbbra is a Ryanair áll: az ír fapados tavaly 65,3 millió utast fuvarozott, ami 13 százalékos plusz 2008-hoz viszonyítva. Tisztes távolból követi őt az Easyjet, amely 2009-ben három százalékkal tudott bővülni - ez 46,1 millió utas elszállítására volt elég. (A sokak által szintén a diszkontok közé sorolt, tavaly 27,9 millió utast elkönyvelő Air Berlin nem szerepel a listán - a szerk.)
A Wizz már az ötödik
A Ryanair és az Easyjet tavaly is toronymagasan kiemelkedett a többiek közül utasszámot tekintve - utánuk viszont már tömörödik a mezőny. A harmadik helyezett Norwegian 10,8, a spanyol Vueling 8,2, a Váradi József vezette Wizz Air 7,8, az angol FlyBe pedig 7,3 millió utast köszönthetett fedélzetén 2009-ben - mellettük még a holland Transaviának sikerült átlépnie az ötmilliós határt.
A Wizz ezzel az eredménnyel egy helyet lépett előre tavalyhoz képest, és a piac 4,5 százalékát birtokolja. Load factora 83,4 százalékra rúgott - ez a második legjobb érték a mezőnyben a 86 százalékos kihasználtságú EasyJet mögött -, alkalmazottainak száma pedig meghaladja az ezret. A magyar kötődésű fapados 19 országban összesen 49 városba repül, és napi 146 járatot közlekedtet. Flottája jelenleg 27 darab A320-asból áll, amelyek átlagéletkora 3,3 év.
Na jó, de hoznak-e pénzt?
Az ELFAA statisztikájából az nem derül ki, hogy a növekvő utasszámok nyereséges működéssel párosulnak-e. Cégközlés szerint a dublini tőzsdén jelen lévő Ryanair a decemberben végződött harmadik negyedévben 10,9 millió eurós veszteséget könyvelt el, a teljes üzleti évet tekintve viszont már nettó 275 millió euró nyereséget vár.
A szintén tőzsdén lévő Easyjet a tavaly szeptemberben végződött üzleti évet 54,7 millió font adózás előtti nyereséggel zárta, a 2009. október - 2010. szeptemberi közötti időszakban pedig "lényegi javulást" vár profitnövekedés terén.
A Wizz Air hagyományosan nem közöl adatokat üzleti eredményeiről - Váradi József vezérigazgató az ezt firtató újságírói kérdésekre általában azt a választ adja sajtótájékoztatókon, hogy pénzügyi helyzetük stabil, a cég üzemi szinten nyereségesen működik.
A cseh Mladá Fronta Dnes online újság tavaly ősszel viszont azt állította, hogy a légitársaság működésének öt éve alatt egyszer sem tudott nyereséget elérni, és a maga előtt görgetett együttes vesztesége már eléri a 78 millió eurót. John Stephenson, a Wizz Air alelnöke akkor a lap értesülését úgy kommentálta, hogy a magyar részleg nyereséges, csupán az ukrán és a bolgár veszteséges.
Miközben a fapadosok növelték utasszámukat, addig a polgári légiközlekedési ágazat összességében a legnagyobb forgalom-visszaesést szenvedte el a II. világháború óta az IATA szerint. Az utasforgalom - korábban soha nem látott mértékben - 3,5 százalékkal csökkent, miközben a légitársaságok 11 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el.
Ma már csak emlék
Igaz, a válság a fapadosok között is áldozatokat szedett: az ELFAA listájáról eltűnt a Sterling, a SkyEurope és a ClickAir is - korábban mindhárman repültek Ferihegyre.
A dán fapados 2008 okóberében, a szlovák diszkont cég 2009 szeptemberében ment csődbe, a ClickAir nyáron beolvadt a szintén spanyol Vuelingbe, tavaly decemberben pedig leállította üzemelését a legnagyobb skót légitársaság, a fapados Flyglobespan is.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum