Az automata sebességváltó drágán javítható és cserélhető, ezért vásárlás előtt ajánlott alaposan ellenőrizni. Íme, néhány korai jel, amely az automata sebességváltó esetleges meghibásodására utalhat:
1. Égett szag – A túlmelegedett sebességváltó olaj okozhatja. Ha az olajszint alacsony, az olaj megégett vagy szennyezett, nem tudja elősegíteni például a forgatónyomaték átvitelét. Ennek megoldatlansága súlyos problémához vezethet.
2. Csúszik a sebességváltó – A kézi váltóknál nagyon gyakori probléma, ami automatikus erőátvitel esetén is jelentkezhet. Nem nehéz azonosítani: ha a sebességváltó zajosan kapcsol magasabb fokozatba, és a gépkocsi ezzel párhuzamosan nem gyorsul, ezt a sebességváltó fogaskerekeinek csúszása okozhatja.
3. Olajszivárgás – A sebességváltómű nem fogyaszt olajat, ezért az olajszintnek állandónak kell lennie. Ha a mennyiség jelentősen csökken, ezt olajszivárgás okozhatja, ami a közeljövőben komoly problémákhoz vezethet a sebességváltó működésében.
4. Az automata sebességváltó rángat, vagy nem vált – Az automata sebességváltónak finoman kell működnie. Ha rángat, vagy túl erőteljesen vált fokozatot, a sebességváltó tönkremehet. Ugyanez a helyzet, ha nem vált parkoló vagy hátrameneti fokozatba. Ebben az esetben érdemes autószerelőt felkeresni.
5. Villog a motorlámpa – A lámpa villogásának okát csak megfelelő diagnosztikai eszközökkel rendelkező autószerelő tudja megállapítani. Az ilyen problémákat mi magunk, vagy a próbavezetés során nem tudjuk diagnosztizálni.
A használatautó-piacon jelenleg négy fő automata sebességváltó-típus található meg: a sebességfokozatok között késleltetéssel váltó hagyományos hidraulikus jelátalakító váltó, a CVT-váltó, a kettős tengelykapcsolós DSG-váltó, és a kézi váltással működő robotizált sebességváltó, amelynél szervomotorok működtetik a kuplungot és a váltót.
mfor.hu