További téma: magyar cégek lehetőségei Kínában
A konferencián az aktuális történések mellett az is szóba került, milyen eséllyel versenyezhetnek a magyar cégek a távoli piacokon. Kuthy Antal, az E-Group Rt. vezérigazgatója előadásában azt magyarázta: a vállalatok igen kis hányada van tisztában azzal, hogy óriási lehetőségek rejlenek a távol-keleti terjeszkedésben.
Kína: a bizalom a legfontosabb
Szerinte ahhoz, hogy egy hazai vállalat Kínában sikeres legyen, a legfontosabb a bizalom és a szimpátia. A kínai ember számára elsősorban ez jelent biztosítékot a szerződések betartására. "Nincs garancia azonban arra, hogy a cégalapítás után fél évvel bekövetkezik a siker. Évekig eltarthat, míg kialakul a folyamatok beindításához szükséges kapcsolatrendszer" - mondta a vezérigazgató kérdésünkre.
Nem csak a saját érdekükre figyelnek
"A kínaiak abban különböznek a magyaroktól, hogy a következő generáció érdekében csapatban képesek lemondani saját javukról" - állítja Kuthy Antal. - "A mi erkölcseink szerint ott diktatúra uralkodik, azonban velünk ellentétben 30-40 évre szóló terveik vannak."
"Kína Magyarországot stratégiai partnerként kezeli. El kell érnünk, hogy a Nyugat-Európa felé orientálódó kínai cégek elosztóközpontjává váljunk" - hangsúlyozta az üzletember. Továbbá a magyarok, főképp a fiatal generáció mobilitását is szükséges lenne erősíteni, amit elsősorban a külföldi ösztöndíjak biztosíthatnának.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum