Szeptember 19-én Magyarországon is elindítja a Disney csatornát a Walt Disney társaság. A márka hazai bevezetése egy régiós stratégia része, hiszen Romániában, Csehországban, Szlovákiában és Bulgáriában is ugyanebben az időpontban startol majd az új adó.
A Jetix helyére lép a Disney
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a Magyarországon már 2005 óta jelen lévő Jetix eltűnik a műsorkínálatból, és a helyén lesz látható a Disney csatorna. "Teljes egészében Disney-műsorokat sugárzunk majd mindenféle műfajban, hogy a számunkra fontos célcsoportokat, így a 2-15 éveseket, a 6-14 éveseket és szüleiket is el tudjuk érni" - mondta el az mfor.hu a változás mibenlétét firtató kérdésére Maciej Bral. A Disney Csatorna közép-kelet-európai régiójának ügyvezetője szerint a Jetix legnézettebb sorozatait is "átmentik" a Disney-re, emellett új programokat is bevezetnek.
Az adón láthatóak lesznek az új epizódjai a Hannah Montana-sorozatnak is, amely Bral szerint már a Jetixen is legnépszerűbb műsorok egyikének számított. Az első látásra műanyag plázacicák kicsinyített másának tűnő amerikai tinilány még 2008 májusában tette be lábát a magyar gyerekszobákba, amelyeket rövid idő alatt sikerült "leigáznia".
Ezt jelzi, hogy Hannah - a Phineas és Ferb rajzfilmmel együtt - a második hónap végére már 391 ezer gyereket vonzott a képernyők elé, aminek - tette hozzá Bral - döntő szerepe volt abban, hogy a Jetix két év alatt az elsőszámú gyerekcsatorna lett Magyarországon.
Hannah-terméközön: dvd-ktől a babaházakig
Hannah Montana mára egyébként globális tömegtermékké nőtte ki magát. A 6-14 éveseknek szóló tévéfilmsorozatot az amerikai Disney Csatornán naponta adják, emellett még további 177 országban látható. Ami a nézettséget illeti, Hannah 2008 negyedik negyedévében összesen már több mint 200 millió emberhez jutott el, ezen belül Európában 76 millió nézőt vonzott, tette hozzá Bral.
A tizenhat éves Miley Crus által megtestesített leányzóra természetesen kapcsolódó termékek egész sorát építette a Disney. A sorozat apropóján született zenei albumból 4,8 millió darabot adtak el, a 70 időpontot tartalmazó koncertkörút 49 millió, a koncertfilm 70,8 millió dollár összbevételt hozott, a DVD-kből ötmillió, a könyvekből 30 millió darab fogyott 2009 tavaszáig, a Hannah Montana-videójátékot pedig csak az Egyesült Államokban 1,7 milliónyian vásárolták meg.
Ez természetesen még nem minden. A Wal-Mart amerikai áruházlánc 2008-ban Hannah Montana ruhákat, cipőket, táskákat, ágyneműket, szobadíszeket dobott piacra, ezen kívül ilyen nevet viselő divatbabák, babaházak, sőt még táncszőnyegek is kaphatók – azaz a Disney valóban minden lehetséges bőrt lehúz a tinilányról.
A Hannah Montana-terméközöntől a jelek szerint a magyar gyerekek sem menekültek meg. Bral tájékoztatása szerint az áruk nagy része már itthon is elérhető, az igény pedig fokozatosan nő. "Ez még csak a kezdet, az újabb műsorokkal újabb termékeket viszünk majd Magyarországra" – magyarázta a vezető.
Titkolódzik a Disney
Azt, hogy mindez mennyit hoz a konyhára, Bral céges policyra hivatkozva nem kívánta elárulni, és ugyanezen okból a hazai egység árbevételét firtató kérdésünket is elhárította. Arról sem kaptunk információt, mennyi pénzt emésztett fel és milyen időtávon belül térülhet meg a Disney Csatorna hazai beindítása.
A vezető utóbbival kapcsolatban csak annyit közölt: a Jetix elsősorban előfizetési díjakból, másodsorban reklámbevételekből finanszírozta magyarországi működését – ezen a modellen a Disney Csatorna esetében sem kívánnak változtatni.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum