Csak a vevőcentrikus boltoknak van jövője
- Társaságuk egyik védjegye, hogy nemcsak a nagyvárosokat, hanem a kis településeket is figyelemre méltatják. Hány ezer fő alatti településen vannak jelen?
- Filozófiánk, hogy a fogyasztó helyben kapja a színvonalas, korrekt napicikk-ellátást. A Coop-franchise keretében csaknem minden településen ott vagyunk. Mintegy ezer olyan helységben tartunk fenn boltot, ahol a lakosság száma nem haladja meg az ezer főt.
- Forgalmuk hány százalékát adják a sajátmárkák?
- Jelenleg 600 sajátmárkával rendelkezünk, de a választékot folyamatosan a piaci igényekhez igazítjuk. Az eladások 16-17 százalékát teszi ki ez az áruféle.
- Árulnak-e a jövőben a nemzetközi láncokhoz hasonlóan repülőjegyet, nyitnak-e benzinkutat?
- Nem. Megtartjuk mostani profilunkat, azonban a napi iparcikkek aránya mind a szupermarketekben, mind a Maxi Coopokban nőni fog.
- Divat, és lassan már létszükséglet is az egészséges termékek fogyasztása. Koncentrálnak-e a rétegigényekre, a bio és az etikus termékek fogyasztói csoportjára?
- Felismertük az igényt, és egyre több olyan terméket kívánunk forgalomba hozni, amelyek garantáltan kevésbé vegyszeres technológiákkal készültek. Örömmel vettük a Pékszövetség felhívását is, és forgalmazzuk a hagyományos, minden E-jelű adalékanyagtól mentes kovászolt kenyeret.
- Nemrég kezdték el az online értékesítést. Milyen sikerrel?
- Még nincsenek mérhető számaink. Az interneten keresztül történő forgalmazás a jövő egyik értékesítési módszere, ezért nem hagyhattuk ki.
- Az mfor.hu Boltmustrájából kiderült: olvasóink szerint a hazai áruházak igencsak rossz viszonyban állnak a felmosóronggyal és a szivaccsal, illetve nem eléggé vevőcentrikusak. Ön szerint meddig tartható ez az állapot?
- Ebben a témában érzékelhető egy kedvező folyamat, épp az élesedő verseny hozza a változást. Meg vannak számlálva a napjai annak a boltnak, ahol nincs tisztaság, a pult mögött állók alkalmatlanok a vevő fogadására, illetve kommunikációjuk nem közvetlen és nem korrekt.
- A GfK jelentése szerint a következő években 5-6 százalékkal bővül a kiskereskedelmi piac. Önök ebből mekkora szeletet kívánnak kihasítani?
- Szeretnénk szinten maradni, és az országos növekedési indexszel megegyező ütemben kívánunk fejlődni.
- Ön szerint milyen trendek várhatók a következő években a hazai kiskereskedelmi piacon?
- Két-három éven belül alábbhagy az expanzió és szűkülni fog a piaci szereplők száma. A független boltok rovására teret nyernek a nagyobb vállalkozások. Öt év múlva már semmi nem fogja megkülönböztetni a hazai kereskedelmet bármelyik fejlett nyugati országétól.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum