A közlemény szerint a hatóság a legmagasabb összegű, 12 millió forintos bírságot a Magyar Telekom Nyrt.-re szabta ki, míg többek között az Invitelt Zrt.-t 5,5 millió forintra, a GTS-Datanet Kft.-t ötmillió forintra, a Fibernet Zrt.-t 3,5 millió forintra, a Digi Kft.-t pedig 1,5 millió forintra bírságolta.
Az előfizetői szerződést az egyedi előfizetői szerződés és az általános szerződési feltételek együtt alkotják, a szolgáltatók az előfizetőkkel előre kidolgozott feltételek alapján szerződnek, így az előfizetői szerződés megkötése során az előfizető nem tudja saját egyedi szempontjait érvényesíteni - magyarázza a közlemény.
A szerződések korábbi - 2006-os és 2007-es vizsgálata során - az ellenőrzött közel száz szolgáltató közül egynek sem volt teljes mértékben megfelelő a szerződése.
Az utóellenőrzés első körében negyvenegy helyhez kötött telefonszolgáltatást kínáló cég szerződéseit vizsgálta újra az NHH. Az eredmények azt mutatják, hogy a hatóság korábbi felhívásának hatására a szolgáltatók általában igyekeztek szerződéseiket a jogszabályoknak megfelelően módosítani és megkötni, de még mindig vannak olyan hiányosságok, amelyek miatt a hatóság huszonegy szolgáltató esetében bírsággal, tizenhét szolgáltatónál pedig újabb felhívással élt.
A hatóság három olyan szolgáltatót talált - JUROP Telekom Telekommunikációs Egyéni Cég, PR-TELECOM Zrt., IP-Park Kft. -, melyek vizsgált egyedi előfizetői szerződései teljes mértékben megfeleltek a jogszabályi követelményeknek és a jogszabályoknak megfelelő szerződéseket alkalmaznak.
A közlemény hangsúlyozza, hogy az előfizetők érdekeit védő kötelező tartalmi elemek az esetek több mint felében továbbra is hiányoztak, ugyanakkor a szolgáltatók érdekkörébe tartozó tartalmi elemek kivétel nélkül mindig megtalálhatók voltak.
A hatóság az internet-, a műsorterjesztés- és a mobiltelefon-szolgáltatás területén folytatja az utóellenőrzéseket.
Azok a szolgáltatók, amelyek az utóellenőrzés során sem feleltek meg az előírásoknak, újabb ellenőrzésre számíthatnak - áll a közleményben.
A hatóság ki fogja kényszeríteni, hogy a szolgáltatók úgy módosítsák egyedi előfizetői szerződéseiket, hogy azok mindenben feleljenek meg a jogszabályi előírásoknak. Átláthatóak, érthetőek legyenek, és segítsék a tudatos fogyasztói magatartást. Mivel az eddigi felhívások nem hozták meg a kellő eredményt, az NHH a következő ellenőrzések során a fokozatosság elvét figyelembe véve még nagyobb bírságok kiszabását helyezi kilátásba.
A hatóság a továbbra is jogsértő szolgáltatókat akár azok árbevételének 0,25 százalékának megfelelő bírsággal sújthatja, ami egyes szolgáltatók esetében több tíz-, akár százmillió forint bírságot is jelenthet.