1,4 százalékkal 21,5 milliárd euróra növelte forgalmát az Ikea a 2008. szeptembertől 2009. augusztusig tartó üzleti évben, közölte a napokban a svéd lakberendezési üzletlánc. Az előző években ennél lényegesen nagyobb mértékben volt képes bővülni a cég: 2007-2008-ban hét, 2006-2007-ben 14, 2005-2006-ban pedig még 17 százalékkal emelkedett összesített árbevétele.
"Az elmúlt üzleti év nehéz volt, nekünk pedig alkalmazkodni kellett a piaci környezethez" – kommentálta a mostani eredményeket Mikael Ohlsson, a cég szeptembertől regnáló új vezérigazgatója.
"Tisztában vagyunk azzal, hogy sok vevőnknek most kevesebb a pénze, ezért az alacsony áras stratégiánk aktuálisabb mint bármikor korábban" – tette hozzá az AFP hírügynökség jelentése szerint. A családi tulajdonban lévő vállalkozás a nyereséget szokásához híven nem közölte.
Elégedetlen a főtulaj
Azt egyelőre csak találgatni lehet, hogy a válságon kívüli tényezők mennyire játszottak közre a növekedés drasztikus visszaesésében. Az mindenesetre tény, hogy Ingvar Kamprad a Dagens Industri stockholmi lapnak adott július eleji interjúban erősen kritizálta a menedzsmentet. A társaság főtulajdonosa szerint a cég túlságosan "kényelmessé", "lagymataggá", "önelégültté" vált az elmúlt időben, a csökkenő forgalom miatt pedig további leépítésekre van szükség.
A világszerte mintegy 128 ezer főt foglalkoztató, 36 országban jelen lévő, 267 saját tulajdonú és 34 franchise áruházzal rendelkező csoport tavaly óta összesen ötezer állást szüntetett meg. Igaz, ezzel párhuzamosan 15 új áruházat nyitott az elmúlt 12 hónapban.
Itthon is komoly visszaesés lehet
A költségcsökkentő lépéseket egyébként a hazai egységek sem úszták meg, tudta meg korábban az mfor.hu. Ennek keretében itthon csökkentették egyes dolgozóik munkaidejét és racionalizálták az áruházak energiafelhasználását. Elbocsátásokat a társaság itthon nem tervez.
A magyarországi egységek összesített forgalmát két héten belül hozzák nyilvánosságra, közölték érdeklődésünkre a cég marketingosztályán. Korábbi közlésük szerint a néhány százalékos bővülés a gazdasági körülmények ellenére is meglehet, azaz sikerül majd tartani az év elején kitűzött célt.
A magyar Ikea a 2008. augusztusban zárult pénzügyi évben 36,5 milliárd forint nettó forgalmat és 12 százalékos pluszt könyvelhetett el, azaz szinte biztos, hogy a bővülés üteme itthon is komoly mértékben lassult az elmúlt egy évben.
W. B.
Menedzsment Fórum