A profit növekedése döntő részt az olajár drasztikus csökkenésének köszönhető, az IATA azt prognosztizálja, hogy az üzemanyag költségek a tavalyi 226 milliárd dollárról 191 milliárd dollárra esnek.
Tony Tyler, az IATA vezérigazgatója azonban figyelmeztetett, hogy nagy a szóródás a légitársaságok között, és sokuk a fennmaradásáért küzd. Földrajzilag is nagyok az eltérések, Észak-Amerikára jut a halmozott nyereség több mint fele, 15,7 milliárd dollár, a kisebb belső piaccal rendelkező európai társaságokra 5,8 milliárd, az ázsiaiakra 5,1 milliárd, a közel-keletiekre pedig 1,8 milliárd esik.
Minthogy az olaj árát dollárban jegyzik, az amerikai vállalatok teljes mértékben élvezik az erős dollár előnyeit is. Az IATA ezért 7,5 százalékra teszi átlagos nettó nyereségrátájukat, míg az európai társaságoké az euró gyengülése miatt csak 2,8 százalék körül várható.
MTI