3p

Az ázsiai-csendes-óceáni vállalkozások új nemzetközi piacok megjelenésére számítanak, és ennek megfelelően alakítják tevékenységüket a globális recesszió alatt, míg sok európai vállalkozás határozatlan, hogy milyen választ adjon a válságra - állapította meg a KPMG új tanulmánya, amely 850 felső szintű döntéshozó megkérdezésével készült.

"Az európai országokban sok vállalat még keresi a stratégiát a recesszióban való helytálláshoz" - mondta László Csaba, a KPMG adópartnere, volt pénzügyminiszter a nemzetközi könyvvizsgáló, adó- és  üzleti tanácsadó cég MTI-hez eljuttatott közleménye szerint.

A KPMG tanulmánya alapján ezzel szemben a japán vállalkozások közel 90 százaléka és a szingapúri vállalkozások 84 százaléka üzleti modellje radikális változtatását tervezi a következő évtizedre.  Indiában ez az arány 72 százalék, Kínában pedig 66 százalék.

A Cseh Köztársaságban és Hollandiában csupán a vállalkozások 20 százaléka képzeli el tevékenysége komolyabb változtatását, ez az arány Belgiumban 25 százalékra, Magyarországon 30 százalékra, az Egyesült Királyságban pedig 42 százalékra nő. A legmagasabb hányadot Európában Írország mutatja, amelyben a vállalkozások 63 százaléka számol gyökeres változtatással tevékenységét tekintve.

"Meglepő a mostani recessziót egyedülállónak tekintő, korábbi tapasztalataikat hasznosítani nem képes válaszadók magas aránya. Globálisan a válaszadók 15 százaléka képviselte ezt a nézetet, Németországban, Olaszországban és Magyarországon azonban arányuk mintegy 40 százalékot tett ki" - idézi a közlemény László Csabát.

A volt pénzügyminiszter szerint Európában sok vállalat a gazdaság megújítására irányuló kormányzati lépésekre vár, elsősorban a pénzügyi szektor megfelelőbb szabályozása révén. A luxemburgi válaszadók több mint egyharmada ezt tekintette előremutató útnak, az így vélekedők arányát tekintve őket a spanyolok, a hollandok és a lengyelek követték 28, 24 és 20 százalékkal.

A japán válaszadók között ezzel ellentétben senki nem képviselte ezt az álláspontot, és Szingapúrban is csak a válaszadó döntéshozók  nyolc százaléka. Ezekben az országokban előnyben részesítették a költségcsökkentést, emellett a japánoknál a megfelelőbb kockázatkezelésre és tervezésre összpontosítás, sok szingapúri vállalatnál pedig az ügyfélgondozás útján történő kilábalás szerepelt első számú megoldásként.

"Vannak Európában egyértelműen az új piacokhoz való alkalmazkodást tervező vállalatok, de határozott az európai és az ázsiai-csendes-óceáni országok eltérő álláspontja, megközelítésbeli különbsége is. Az Indiában, Kínában és Szingapúrban megkérdezett vezetők közül többen egyáltalán nem tekintették újnak a mostani problémákat, hanem a hosszú távú gazdasági fejlődést jellemző rendszeres megújulási és átszerveződési folyamat részének tartják" - mondta Demetrovics Gergely, a KPMG adópartnere.

A szakértő hozzátette: az egyetlen terület, amelyet tekintve széles körű egyetértés mutatkozott, az volt, hogy mikorra várható a világgazdaság újra "beindulásának" időpontja. A vállalatok éppen több mint fele 2010-re vár javulást, 22 százaléka 2011-re, hét százaléka pedig 2012-re, a nagyon pesszimista egy százalék gondolta csupán azt, hogy 2014-ben még válságban leszünk - vélekedett a Demetrovics Gergely.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!