A cég teljesítményének elbírálásában, a fejlődési irány meghatározásánál fontos tudni merre tartanak piaci vetélytársaink. Ehhez nyújt segítséget az úgynevezett benchmark, azaz az összehasonlító piaci elemzés. A benchmarking-kultúra hazánkban is gyorsan fejlődik, de a klubokhoz történő csatlakozás során óvatosnak kell lennünk, tájékoztatott a Világgazdaság.
Egy vállalat termelési vagy egyéb értékteremtő folyamatai kézben tartásához szükséges egy viszonyítási alap. Általában a vállalatok egy konkrét fejlesztés, lépés előkészítéséhez keresnek kiindulási pontokat, támpontokat, mely lehet egy felvásárlás előszele, géppark fejlesztése, vagy már korábban meghozott átszervezés, leépítés előfutára. Az ilyen egyedi adatigény esetében a nemzetközi tanácsadó cégek nyújthatnak segítséget. Ezek a társaságok folyamatosan frissítik adataikat partnereik adataiból, akiktől adott esetben sok döntő fontosságú információt lehet megtudni.
[ajanlo=160][igazitas=left/]Viszonyítási alapra azonban az üzletmenet folyamatosságánál is szükség van. A legértékesebb információk a közvetlen konkurensek adatai, melyek ismeretében sokkal könnyebben érvényesül egy cég az adott piacon. Szinte minden céget érdekel a konkurens vállalat bármilyen információja. Azonban saját adataikat féltik, az önkéntes adatcsere elképzelhetetlen. Ezért alakulnak már itthon is a benchmarking klubok. Ezt a kutatást egy független szervezet készíti, összegyűjti az adatokat, majd kiértékeli őket, jelölve a legjobban teljesítő céget és az átlagos teljesítményt.
Hasonló szervezetek már Magyarországon is tevékenykednek az informatika vagy a humánerőforrás-menedzsment területeken. Az ilyen szervezetekhez való csatlakozásnál figyelni kell, hogy a számunkra megfelelő benchmarkingot nyújtó klubot válasszuk, különben értéktelen és használhatatlan információkat kapunk, írja a Világgazdaság.
Hazai benchmarking klubok alakulnak
A cég teljesítményének elbírálásában, a fejlődési irány meghatározásánál fontos hogy tudjuk, merre tartanak piaci vetélytársaink. Ehhez nyújt segítséget az ún. benchmark, azaz az összehasonlító piaci elemzés. A benchmarking-kultúra hazánkban is gyorsan fejlődik, de a klubokhoz történő csatlakozás során óvatosnak kell lennünk, tájékoztatott a Világgazdaság.