3p

Hamarosan elkészül a Stadler első emeletes vonata, amely gyártásában a svájci cég szolnoki üzeme is szerepet fog kapni, tudta meg az mfor.hu. A MÁV néhány éve már fontolgatta, hogy double deckereket vásárol az elővárosi vonalakra, a tervet azonban egyelőre jegelték. Pedig pályázókból nem lenne hiány - a Stadler mellett az Alstom és a Bombardier is bejelentkezne a több tízmilliárd forintos üzletért.

Június negyedikén gördül ki a Stadler alternheimi üzeméből a cég Dosto névre hallgató emeletes vonatának első példánya. Az új járművekből először a svájci Svájci Szövetségi Vasút (SBB) kap majd, amely várhatóan 2011-től állítja forgalomba a szerelvényeket.

Szolnokot is beveszik a buliba 

A Dostók gyártásában a svájci cég szolnoki üzeme is részt fog venni, ahol a kocsiszekrények egyes komponenseit állítják majd elő 2010 októberétől, mondta el az mfor.hu kérdésére Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.   

A Stadler eddig összesen 101 darab Dosto leszállítására nyert el megbízást. Igaz, a megrendelések többsége "házuk tájáról" érkezett: az SBB 50, a berni S-Bahn rendszert működtető BLS AG pedig 28 emeletes vonatot vásárolt. Emellett a Berlin Brandenburg Közlekedési Szövetség egyes vasútvonalait üzemeltető BeNEX és az ausztriai távolsági személyszállítással foglalkozó Westbahn Management is bejelentkezett a Dostókért - előbbi 16, utóbbi hét darabot fog majd futtatni

MÁV: álmodozások kora

Néhány éve egyébként a MÁV-nál hivatalosan is felmerült, hogy kimondottan emeletes villamos motorvonatok beszerzésére írnak ki tendert. A vasúttársaság az akkori tervek szerint harminc plusz harminc darab, 300-350 ülőhelyes vonatot vásárolt volna, amelyeket Budapest elővárosi forgalmában vetett volna be.

A pályázatot természetesen azóta sem írták ki, és az idén mintegy 40 milliárd forinttal megvágott MÁV pénzügyi helyzetét látva erre egyenlőre nincs is túl sok esély.  Hogy mikor lesz, az feltehetően nagyban függ majd attól, mennyire tekinti szívügyének a hamarosan hivatalba lépő új kormány a vasúttársaság helyzetének rendezését.

Az mindenesetre pozitívum, hogy a Közlekedési Operatív Program (KözOp) 753 milliárd forint forrást biztosít vasúti fejlesztésekre 2007 és 2013 között. Ezekből elsősorban a hazánkon áthaladó pán-európai korridorok és az elővárosi közlekedés fejlesztését lehet finanszírozni. Ezen belül új járművek, például emeletes vonatok beszerzése is lehetővé válna.

Négymilliárdba is kerülhet darabja

Ez persze nem lenne olcsó mulatság: az SBB mintegy egymilliárd, a BLS félmilliárd svájci frankot, a Westbahn pedig 110 millió eurót fizetett a Dostókért - azaz egy vonatért átlagosan 18-22 millió frankot (mai árfolyamon 3,3 - 4 millliárd forintot) kellett letenni az asztalra.

A MÁV által az elmúlt nyolc évben vett vonatok ennél azért lényegesen olcsóbbak voltak: a 2003-ban vásárolt 13 új Desiro beszerzési költsége darabonként 2,3, a 2005-ben vett további tíz új Desiro vételára pedig 2,5 millió euró volt. A Bombardier Talentjei karbantartás nélkül egyenként 4,5 millió euróba kerültek, a Stadler Flirtökért pedig 4,7, illetve 4,8 millió eurót  (mai árfolyamon 1,3 millárd forintot) pengetett le anno a vasúttársaság.

A Stadler egyébként már jelezte, hogy nem hagyná ki az emeletes vonatokra kiírt MÁV-tendert, mint ahogy az Alstom és a Bombardier sem - a kanadai cég double deckereit 2006 őszén már le is tesztelhették a magyar utasok.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!