3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Mol elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy mind az európai ihletésű Nabucco-csővezeték, mind az orosz gázt szállító Déli Áramlat meg fog valósulni, miután az európai államoknak új szállítási útvonalakra van szükségük.

Hernádi Zsolt szerint mind a Nabucco, mind a Déli Áramlat el fog készülni, mivel Európának pótlólagos szállítási útvonalakra van szüksége, és az, hogy a gázvezeték kihez tartozik, másodlagos kérdés - fejtette ki Hernádi Zsolt hétfőn Bécsben gazdasági újságírókkal zárt körben folytatott sajtóbeszélgetésen.

Megítélése szerint az Európát a Kaszpi-tengeri és közel-keleti lelőhelyekkel összekötni hivatott Nabucco-beruházás előkészítése az OMV osztrák olaj- és gázipari konszern irányításával remekül halad, és előrébb tart, mint a Déli Áramlat. (A Mol mindkét vállalkozásban érintett.) A kettő közötti lényeges különbséget azonban abban látja, hogy a Nabucco-hoz egyelőre még egyetlen olyan ország sem csatlakozott, amely gázt tudna táplálni a vezetékbe - márpedig "egy üres cső meglehetősen drága mulatság". Mint  fogalmazott, a projekt akkor válhat majd igazán realitássá, ha megfelelő mennyiségű gáz folyik rajta keresztül. Az orosz mezők mellett közép-ázsiai, középtávon akár iráni források is szóba jöhetnek.  Annak érdekében, hogy biztosítani lehessen Európa ellátási biztonságát, szerinte valakinek - akár az Európai Uniónak, akár egy vállalatnak - vállalnia kellene a kockázatot a termelők és beszállítók viszonylatában.

Az egyesek szemében vetélytársnak tekintett Déli Áramlat előnyét a jelenlegi szakaszban azzal érzékeltette, hogy a közép-európai térség - de különösen Kelet-Európa - olyan infrastruktúrát örökölt, amelyben minden vezeték keletről nyugatra halad, tehát a tranzitkockázat gyakorlatilag kiszűrhető az orosz vezeték esetében.

Hernádi Zsolt megerősítette a Mol-nak azt a szándékát, hogy még az idén további száz benzinkutat vásárol Ausztriában. Közölte, hogy a magyar cég az OMV-nál is érdeklődött, hiszen az osztrák konszern töltőállomásokat készül eladni, de választ még nem kapott. Tájékoztatója szerint a cél az, hogy a Mol 5-10 százalékos piaci részesedést szerezzen az ausztriai kiskereskedelmi hálózatban.

A magyar vállalat éves szinten 1,7 millió tonna olaj- és gázipari terméket értékesít Ausztriában. 2004 óta 74,99 százalékban tulajdonosa a Roth-Heizöle GmbH-nak is, amely 34 töltőállomást üzemeltet a délkelet-ausztriai Stájerországban.

Az INA horvát olajcég átvételét illetően Hernádi Zsolt azt mondta, hogy a közkézen lévő 31 százalékos részvénycsomag fedezete megvan, a vásárlás finanszírozása biztosított. A pénzügyi válság mostani fejleményei tükrében igazolva látja magát abban, hogy még tavaly októberben gondoskodtak egy 2,1 milliárd euró összegű hitelvonalról. Szerinte azonban az INA átvételében nem pusztán csak az ár fog szerepet játszani, hanem a közvélemény és a részvényesek akarata is. Példaként az OMV-ra utalt, amely a Mol-vezetőség  és magyar politikai közeg ellenében próbálta megszerezni a Mol többségi tulajdonhányadát, de kísérlete kudarcot vallott.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!