A hétfői sztrájk elkerülése érdekében vasárnap 17 órától a szakszervezet és a MÁV Zrt. még egyeztet egymással.
Gaskó István szerint követeléseik reálisak és teljesíthetők, ezzel szemben a MÁV Zrt. továbbra is a "nincs alku" álláspontot képviseli. A VDSZSZ azt követeli, hogy - a megajánlott 6,9 százalék felett - tíz százalékos többletbéremelésben részesüljenek a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalói, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig valamennyi vasutas kapjon 250 ezer forintot. Időközben mindez kiegészült azzal az igénnyel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.
Gaskó István követeléseik realitásának alátámasztására elmondta, hogy január 15-én a MÁV-START Zrt.-nél már megállapodtak volna, de ezt a tulajdonos nem hagyta jóvá. A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedésre a vasutasok ígéretet kaptak 2005-ben Kóka János akkori gazdasági és közlekedési minisztertől. Utalt arra, hogy a MÁV Cargo privatizációjából a vártnál több, 102,5 milliárd forint bevétele lesz a MÁV Zrt.-nek. A szakszervezeti követelés teljesítése kilencmilliárd forintot tenne ki.
Megjegyezte, hogy információjuk szerint további kiszervezéseket tervez a MÁV menedzsmentje. Ha a mostani követelés nem teljesül, akkor azokat nehezíteni fogják.
A VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról sincs megállapodás. A szakszervezet az 1995-ben, az akkori menedzsmenttel megkötött egyezség alapján kíván megállapodni a mostani munkabeszüntetés idejére is. Gaskó szerint a vasutas társadalom "politikai büntetés" alatt áll, többek között azért, mert kiállt az egészségügyi törvénnyel szemben.
Úgy véli: véletlen egybeesés, hogy az újabb vasutassztrájk a meghirdetett BKV-sztrájkkal egy időben lesz. A vasutasok szolidárisak a BKV-sok akciójával. Szerinte a két sztrájk egybeesése megbéníthatja az ország, a főváros közlekedését. Halasi Zoltán, a VDSZSZ vezető ügyvivője hozzátette: a stratégiai munkakörökben a munkabeszüntetés támogatottsága magas.
A MÁV közleménye szerint a sztrájk miatt a vonatok közlekedése várhatóan kiszámíthatatlan lesz, kényszerű késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani. A menetrendszerű közlekedést a vasúttársaság nem tudja garantálni.
Az aktuális közlekedési helyzetről az utasok a cég internetes honlapján (www.mav.hu), telefonon pedig a MÁVDIREKT információs központban (06-40-49-49-49) kaphatnak tájékoztatást.
MTI/Menedzsment Fórum