Mobil telefon - Nagy ígéret, szegényes valóság
A mobil telefon szédítő karrierje során máris messze túljutott a hordozható telefon funkción. A szinkron hangátvitel mellett az aszinkron beszéd- és szövegátvitel, valamint a helyfüggő üzenetek kínálnak további lehetőségeket.
A mobil telefon, mint kereskedelmi csatorna lehetőségeit ugyanakkor erősen behatárolja a kis méretű, korlátozott adatmennyiséget kiírni képes kijelző, a nehézkes adatbevitel és a mobil internetezéskor jelentkező hosszú válaszidő.
A mobil telefon a felhasználó egyszerű, egyértelmű azonosíthatósága miatt kiválóan alkalmas viszont kisösszegű , automatikus kifizetések (italautomata, parkolóóra, vasútjegy) lebonyolítására.
A WAP bevezetése kapcsán a Gartner számos országban vizsgálta a mobil hirdetések lehetséges fogadtatását. Míg a legtöbb megkérdezett elkerülhetetlennek tartotta ezek felbukkanását, a többség egyetértett abban, hogy a mobil hirdetéseket csak mértékkel, személyre szabhatóan, az érintettek beleegyezését kérve (opt-in) szabad alkalmazni.
Miközben a mobil marketing lehetősége technikailag adott, széleskörű elterjedése az
m-commerce általánossá válása után várható. A leggyorsabb áttörés a micropayment területén valószínű. (A micropayment természetesen csak akkor működhet, ha a tranzakciós díj nem haladja meg a vásárlás költségét.)
A mobil marketing sikerének is feltétele a személyiségi jogok sérthetetlenségének garantálása. Ezen felül a kereskedőknek olyan plusz szolgáltatásokat kell nyújtaniuk, amelyek a vásárlók számára kellőképpen vonzóvá teszik a mobiltelefonnal való vásárlást.
A hibrid marketing és eladás egyaránt figyelembe veszi az egyes platformok erősségeit és gyengeségeit. A marketingesek ahelyett, hogy egyetlen platformot választanák termékük, szolgáltatásuk számára, a hibrid megoldást alkalmazva valamennyi platform erős pontjaira építhetnek.
Hibrid marketing
Szakértők véleménye szerint az elektronikus kiskereskedelem a jövőben egyre jobban elszakad a PC-alapú internettől. Ennek megfelelőn a marketingeseknek is több csatornán, más-más formában kell eljuttatni üzenetüket a vásárlókhoz.