"Az árak azért emelkedtek, mert nincs elég konkurencia ... Vagy az árak csökkentésével, vagy azok emelkedésének megállításával szeretném a franciáknak vásárlóerejüket visszaadni" - jelentette ki múlt csütörtöki tévéinterjújában Nicolas Sarkozy államfő. A kormány szerint alapvetően a nagykereskedelem túlszabályozása és a konkurenciahiány miatt magasabbak a francia élelmiszerárak az európai átlagnál.
Franciaországban ezer lakosra 280 négyzetméternyi élelmiszert kínáló szupermarket jut, ami jelentősebb, mint Nagy-Britanniában, Olaszországban vagy Spanyolországban, de elmarad Németországtól. A francia élelmiszerpiacnak ugyanakkor csak alig 13 százaléka forgalmaz diszkontáron, míg Németországban például ez az arány 40 százalék. Ennek oka, hogy a Franciaországot uraló öt nagykereskedelmi csoportból (Carrefour, Leclerc, Casino, Super U és Auchan) a régiók 75 százalékában kizárólag egy vagy maximum két cég van jelen, amelyek egymás között felosztva a piacot konkurencia nélkül határozhatják meg áraikat.
A hipermarketek számát eddig azért szabályozta nagyon szigorúan a francia állam, hogy a helyi kiskereskedőket megvédje az árudömpinggel szemben. A kormány most viszont azt javasolja, hogy ezentúl bárki szabadon nyithasson ezer négyzetméternél kisebb alapterületű nagykereskedelmi élelmiszerüzletet, és a hipermarketek megnyitásának szabályozását is jelentősen egyszerűsítené.
Az intézkedéssel egyrészt a diszkontáron forgalmazók arányát kívánja a kormány növelni, akiknek eddig néhány nagyvárost leszámítva nem volt lehetőségük a városközpontokban üzletet nyitni. Másrészt azt szeretné, ha a városok körül minél több új hipermarket nyílna. A kiskereskedők érdekvédelmi szervezetei tiltakozásul már aláírásgyűjtésbe kezdtek, mert attól tartanak, hogy a szupermarketek számának növelésével üzleteik tönkremennek.