A világ egyik legnagyobb, diákoknak meghirdetett versenyén, a Google Online Marketing Challenge-en 47 ország 1650 csapata vett részt. Magyarországról körülbelül 150-200 csapat indult, mely már önmagában is meglepte a Google magyarországi képviselőjét, Pereszlegi Zoltánt. Ennek oka pedig az, hogy hazánkban még meglehetősen gyerekcipőben jár az online marketing használata.
A feladatA csapatoknak egy száz fősnél kisebb céget kellett kiválasztaniuk, melynek honlapját szabadon szerkeszthetik, rendelkezik versenytársakkal, és szolgáltatásait sokan keresik. A magyar csapat választása a PCRent nevű vállalkozásra esett, mely számítógépek bérbeadásával, és használt gépek értékesítésével foglalkozik.
A csapat vezetője, Tóth László elmondta, elméleti tudás nélkül hozzá sem tudtak volna kezdeni a feladathoz, azonban a technikán kívül a kreativitás, és a gyakorlat is nagyon sokat számít. Ahhoz, hogy felfuttasson valaki egy honlapot több dolog is szükséges: egyrészt ismerni kell a Google Adwords működését, figyelni kell a versenytársak jelenlétét, és jól kell tudni hasznosítani a Google által visszajelzett eredményeket.
Ez fordítva működik, mint egy hagyományos kampány – mondta el az mfor.hu-nak Tóth László. A hagyományos kampányban előre megtervezi az ember, hogy mire mennyit költ, aztán várja az eredményt. A keresőmarketingben az eredmények alapján tervezzük meg a következő lépést, maximalizálva az információkat. A napi, vagy kampányvégi jelentések alapján kiszámoljuk, hogy mit kell változtatni a honlapon, vagy a kulcsszavakon, és mekkora licitet kell meghatározni ahhoz, hogy a legkisebb pénzből a legjobb találati helyeken jelenjünk meg. A pénz itt tényleg nem minden. „Véleményem szerint a stratégiai tervezés húsz százaléka a hirdetési szöveg és kulcsszó helyes megválasztása, negyven százalék a weboldal minősége, és szintén negyven százalék az eredmények megfelelő felhasználása.” – mondja Tóth László.
A honlap a keresőmarketing használata következtében négyszeres látogatottságot ért el – meséli Tóth Zoltán, a PCrent ügyvezetője. "Egy hét alatt eladtuk az összes raktárkészletet, és három hét alatt akkora forgalom keletkezett, mint máskor egy év alatt." A Google-ben kedvező helyen megjelent találatok után öt perccel már érkeztek a megkeresések, és ez a fajta hirdetés bőven elég volt ahhoz, hogy behozza azt a forgalmat, amire szükségünk van. Nagyon jól mérhető, és rugalmas módszer. A befektetett kétszáz dollár (kb. 30 000 Ft) egymillió forintos bevételt hozott.
Az egyetlen hátránya, mely a rugalmasságból fakad, hogy amint lekerültek a hirdetések, megszűnt az érdeklődés. A keresőmarketinget tehát nem a brandépítők számára találták ki, inkább azok számára, akik az eladásukat akarják gyorsan, közvetlenül növelni.
Damjanovich Nebojsa szerint rengeteg még a szűz terület a keresőmarketing terén. Vannak iparágak, például a bankszektor, turizmus, stb., ahol már használják a keresőmarketinget, így ott már nem csak a kreativitás, de a pénz is sokat számít. Minél többen törekednek arra, hogy az első találatok között legyenek, annál drágább a licit alapú kattintás-ár, a már említett egyéb feltételeken kívül. Damjanovich szerint óriási lehetőségek rejlenek még a keresőmarketingben olyan területen, melyeket még nem fedeztek fel a vállalkozások.
Gábor Fanni