2007-ben fordulópontjához érkezett a kattintás alapú hirdetések, azaz az internetes kulcsszóra megjelenő célzott reklám (pay-per-click - PPP) piaca. A magyar keresőmarketinges piac ugyanis tavaly elérte az egymilliárd forintos bevételi álomhatárt (nem hivatalos becslések szerint), így fontos tényezővé vált a reklámozásban.
Érdekes módon a 2007-ben tapasztalható dinamikus növekedés nagyrészt a kis- és közepes vállalatoknak köszönhető. Ezek adják a piac 50-60 százalékát, hiszen rá vannak kényszerülve - szemben a nagyvállalatokkal -, hogy olyan eszközöket és megoldásokat alkalmazzanak, amelyek akár már néhány napon belül megtérülő eredményt jelentenek számukra.
Az idei évben viszont már megjelentek a nagyvállalatok és a multinacionális cégek a hirdetők között. Ugyanakkor a top száz cég és a top tíz hirdető még mindig passzív szemlélője az eseményeknek.
A magyarországi piacnak két meghatározó szereplője van, a Google és az Etarget - utóbbi céghez olyan partner portálok tartoznak, mint a Startlap és az Index. Ez év első hetében pedig csatlakozott hirdetési rendszeréhez az origo, az iWiW és a MyVIP is - közölte Kálmán Tamás, az Etarget ügyvezetője a sajtótájékoztatón.
Több mint száz százalékos bővülés várható
A pay-per-click szolgáltatás idén is folytatja hódító körútját, és akár több mint száz százalékos bővüléssel elérheti a kétmilliárd forintos határt is a forgalom. 2009-ben pedig egyes becslések szerint akár ötmilliárdosra nőhet a piac.
A keresőmarketing népszerűségének növekedése mellett szól a hagyományos hirdetésekkel szemben, hogy a reklám csak azoknak a látogatóknak jelenik meg, akiket valóban érdekel a téma, és a hirdetőknek csak akkor kell fizetniük, ha azt valóban meg is nézik.
Magyarországon jelenleg a keresőmarketing az online reklámköltésnek körülbelül 8-9 százalékát teszi ki. Bár a régióban nem állunk rosszul, vannak olyan országok, ahol még nálunk is fejlettebb ez a szegmens: Szlovákiában már 15, Csehországban pedig 25 százalékos arányról lehet beszélni.
Óriási kihívások előtt a piac
Az iProspect Hungary (a Kirowski keresőmarketinges részlege - a szerk.) előrejelzése szerint 2008-ban várhatóan 15 százalék körül alakul a pay-per-click részesedése az online reklámpiacon, 2010-re pedig a 25-30 százalékot is elérheti ez az arány.
Keresztúri Gergely, a cég igazgatója hangsúlyozta, hogy egy konzervatív becslésről van szó. Ennek oka, hogy nálunk a kkv-szektor nem olyan jelentős nemzetgazdasági tényező, mint Nyugaton, ahol helyenként az ötven százalékot is meghaladja a célzott online reklám részesedése.
Hozzátette: a piac előtt még óriási kihívások vannak elsősorban marketinges szempontból, hiszen nem mindegy, hogyan fognak nyitni a hirdetők felé. Emellett az oktatásra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy az azt használók megismerjék ezt a reklámozási formát, és használni is tudják.
Presztízskérdés vagy hatékonyság?
Fazakas László, az Arcus Search vezetője arra a tendenciára hívta fel a figyelmet, hogy sok multinál többet fognak fizetni a keresőmarketinges hirdetésekért, mint a kisebb cégek - olyan fontos szektorokon belül is, mint a banki és biztosítási. Ennek oka, hogy a kkv-k két-három évvel korábban kezdték használni ezt a reklámozási formát, így számos kedvezményt kaphatnak.
A multinacionális cégek jelenlegi szemlélete, miszerint presztízst csinálnak abból, hogy a keresőkben az első helyen szerepeljenek, szintén nem vezet sehová. A szakember szerint ennél sokkal fontosabb hatékony kampányokat futtatni, és erre úgy tűnik, a kisebb cégek jobban odafigyelnek.
Ugyanakkor a jelek szerint a keresőmarketing a jövőben valószínűleg nem önálló eszközként fog működni. Ehelyett integrált marketingkampányokban és a médiamixekben fog megjelenni, amit szintén szem előtt kell tartaniuk a hirdetőknek.
Kovács Zita