Néhány évvel ezelőtt Szeged egy város volt az ország szélén, a hat év alatt elkészülő két autópályának, az M5-nek és az M43-nak köszönhetően azonban a régió közlekedési infrastruktúrával legjobban ellátott gazdasági, kereskedelmi és szolgáltató központjává válik – mondta Botka László (MSZP), a Tisza-parti város polgármestere az útszakasz ünnepélyes átadásán.
Már csak néhány hónap van hátra addig, amíg nyár végére elkészül az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti teljes szakasza, s így a megyeszékhely megszabadulhat a Balkán és Dél-Kelet-Európa felé dübörgő tranzitforgalomtól – közölte a politikus. A Csongrádi úti csomópontnál egy ideiglenesen épített körforgalom teszi lehetővé a le- és felhajtást az útra, amelyet a kihelyezett közlekedési táblák szerint a 7,5 tonna összterhelés feletti járművek nem használhatnak, a szakaszon 90 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben. Az M43-as autópálya a régi 5-ös út felett átvezető felüljárója még nem készült el, így az M5-ös autópálya felől érkezők a régi útra lehajtva, az ott kialakított csomóponton keresztül folytathatják az útjukat.
Galuska János, a NIF Zrt. igazgatója az MTI kérdésére elmondta, a súlykorlátozás bevezetésére azért volt szükség, mert az autópálya-szakaszhoz kapcsolódó 4519-es út nem bír el nagyobb terhelést. Mivel az autópályán nem lehet szintbeli kereszteződés, a szakhatóság csak főútként engedte forgalomba helyezni a szakaszt, ezért kellett bevezetni a sebességkorlátozást – tette hozzá a szakember.
Az M43-as autópálya első, a régi 5-ös és a 47-es út közötti ütemének 2009. november 30-ra kellett volna elkészülnie. A kivitelező M43 SZEGED – MAKÓ Konzorcium azonban egy, az autópálya töltés alatt haladó ezer milliméteres vízvezeték – korábban nem tervezett - megóvása miatt a határidő módosítását kérte. A kivitelező indokait a NIF Zrt. csak részben fogadta el és nettó 448 millió forint kötbérrel sújtotta a konzorciumot.
Az M43-as autópálya Szegedet Makóval összekötő 31,6 kilométeres szakasza az új Tisza-híddal, valamint a sztrádát a régi 43-as úttal összekötő főút építése és korszerűsítése a tervek szerint augusztus végére fejeződik be. A projekt teljes költsége 85 milliárd forint, amelynek kétharmadát az Európai Unió támogatása fedezi.
MTI/Menedzsment Fórum