4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Újabb csapás éri az elmúlt években gyakorlatilag csak stagnáló ferihegyi fapados piacot: a tavaly ősszel érkezett Ryanair csütörtökön bejelentette, hogy télen mintegy másfél hónapra felfüggeszti budapesti működését.

A legnagyobb európai fapados légitársaság 2008. november 4. és december 19. között nem fog járatokat közlekedtetni Ferihegyről, illetve Ferihegyre, derül ki a cég mfor.hu-hoz eljuttatott közleményéből.

180 járatot törölnek

Az erre az időszakra eső 180 budapesti járatot törlik, aminek következtében az éves utasszám mintegy 27 ezerrrel csökken majd. A légitársaság a Budapest Airport (BA) magas reptéri díjaival és az elszabaduló olajárakkal indokolta a döntést.

A cég szerint a ferihegyi leszállási díjak a legmagasabbak közé tartoznak Európában, és jóval meghaladják a jegyeladásokból származó potenciális árbevételt - az utasok ugyanis nem hajlandók túl sokat fizetni a repülőjegyekért, különösen nem télen. (Kiszivárgott hírek szerint egyébként a Ryanair budapesti járatainak telítettsége már eddig is elmaradt a várttól.)


Az ír fapados emlékeztet arra, hogy az olajár a közelmúltban 140 dollárra emelkedett, ezért télen – amikor a jegyárakat a csökkenő kereslet miatt alacsonyan kell tartani – a drága repülőtereknek lejjebb kellene vinniük leszállási díjaikat. A fapados légitársaság ezt írásban kérvényezte a BA-tól, azonban elutasító választ kapott.

"Ilyen körülmények között anyagilag jobban járunk, ha a budapesti gépeket leállítjuk az említett másfél hónapra, és más városokban keressük a növekedés lehetőségét" - magyarázta Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese.

A BA szerint félmillió eurót spórolt a Ryanair

Szollár Domokos, a BA szóvivője az mfor.hu kérdésére elmondta, hogy a repülőtér is csak a sajtóhírekből értesült a Ryanair döntéséről. Bár a BA valóban megkapta a légitársaság díjcsökkentést kérő levelét, azt a cég – a szóvivó elmondása szerint – az összes általa használt európai repülőtérnek elküldte.

Egyúttal cáfolta az ír fapados állítását, miszerint Ferihegy Európa egyik legdrágább reptere lenne, hiszen - közlése szerint - a BA leszállási díjai Bécsnél negyven, Varsónál nyolc, Prágánál pedig egy százalékkal alacsonyabbak.

A szóvivő arra is emlékeztetett, hogy a BA 2008. januárban bevezett új tarifacsomagjának eredményeként a Ryanair éves szinten mintegy félmillió eurót spórol. (Az új, más légitársaság által sem repült desztinációk esetében ugyanis egy évig elengedik a leszállási díjat.)


Tovább győzködik egymást


Michael Cawley szerint a Ryanair további tárgyalásokat kezdeményez a repülőtér vezetőivel annak érdekében, hogy meggyőzze őket: amennyiben csökkentik a díjakat, az ehhez hasonló leállásokat el lehet kerülni. Lehetséges tehát, hogy az ír fapados mostani bejelentésével csak nyomást kíván gyakorolni a repülőtérre, de az sem kizárt, hogy hosszabb időre is felfüggeszti a budapesti üzemelést. A BA szóvivője ezzel kapcsolatban egyelőre nem kívánt találgatásokba bocsátkozni.



A végletekig leszorított költségekkel üzemelő, és éppen ennek köszönhetően mindeddig nehezen verhető jegyárakat kínáló Ryanair 2007 novemberében jelent meg Budapesten, és jelenleg négy brit (Bristol, Glasgow, Liverpool, Nottingham), két német (Bréma, Frankfurt-Hahn), valamint egy ír (Dublin) városba repül Ferihegyről.

Bár Michael Cawley tavaly szeptemberben még azt nyilatkozta, hogy 2008 nyarán újabb városokba indíthatnak járatokat, a tervből végül nem lett semi, sőt, most úgy tűnik, időlegesen visszavonulót fúj a társaság.

Ez újabb negatív hír a BA-nak azután, hogy az idei nyári menetrendben jelentős mértékben csökkent a Ferihegyen landoló és felszálló repülőgépek száma. A magyarországi légiforgalom koordinálását végző Hungarocontrol Zrt. beérkezett igények alapján készült kimutatása szerint az említett időszakban 67299 járat veszi igénybe a repülőteret, ami 10,5 százalékos visszaesést jelent a 2007 azonos időszakában regisztrált 75288 gépmozgáshoz képest.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!