Júniusban az ACEA adatai alapján 1 134 042 személygépjárművet regisztráltak az unióban, ami 5,6 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbi szintet, sőt, ami még elkeserítőbb, hogy 1996, vagyis 17 éve ez a legalacsonyabb szint. Az egyes országok szerint az egyetlen piac, ami bővülést tudott elérni, a nagy-britanniai volt, ahol 13,4 százalékos éves növekedést regisztráltak. Ezzel szemben a spanyol 0,7, a német 4,7, az olasz 5,5, a francia piac pedig a legnagyobb mértékben, 8,4 százalékkal esett vissza.
Az ACEA közlése szerint hazánkban mindössze 18 járművel haladja meg az idei június a tavalyit: 4975 regisztrációt regisztráltak, ami szinte elenyésző, 0,4 százalékos növekedésnek felel meg.
Márkák szerint a júniust a Ford nyerte, hiszen előző évhez képest 8,1 százalékkal tudott több autót értékesíteni, bár a piaci részesedés szempontjából csupán az ötödik "legnépszerűbb" típusnak számít. Az éllovas Volkswagen csoport 3,4 százalékos zsugorodást regisztrált, bár a Seat egész jól muzsikált, hiszen 12 százalékkal több személygépjárművet, 26 830 darabot adtak el belőle az unió területén. A General Motors csoport a VW-nél is rosszabb hónapot zárt, hiszen az előző évitől 9,9 százalékkal maradt el a regisztrációk száma, ráadásul egyetlen almárkája sem tudott még minimális bővülést sem elérni.
A Ford mellett egyedül a Daimler volt képes növekedni, 1,3 százalékkal tavalyhoz képest: 62 792 darab általuk gyártott autót regisztráltak ugyanis az európai piacon. Összességében egyébként a június a Dacia és a Seat hónapja volt. A Dacia ugyanis 17 százalékkal tudta növelni az értékesítését egy év alatt, és 28 363 darab autót regisztráltak ebből a típusból.
17,6 százalékkal több Daciát adtak el az első félévben
Ha 2013 első félévét vizsgáljuk meg, akkor 6,6 százalékos előző év azonos időszakához viszonyított csökkenést láthatunk: összesen a hat hónap alatt 6 204 990 darab személyautóval. Pedig voltak olyan piacok, ahol igen jelentős mértékű bővülés valósult meg. Észtországban 15,2 százalékkal növekedett a piac, Nagy-Britanniában 10 százalékkal, Dániában pedig 9 százalékkal. Bár azt is hozzá kell tenni, ezek közül egyedül a britek piaca tekinthető mennyiség szempontjából relevánsnak, hiszen a teljes, több mint 6 milliós regisztráció közül itt történt annak közel 20 százaléka. Magyarországon az első félév egy szerény 2,2 százalékos zsugorodást hozott 27 160 darab regisztrációval.
Autógyárak szerint az első félév aggregált adatai sem hoztak sokkal másabb sorrendet, mint a havi, júniusi adatok. A Volkswagen csoport 3,4, a General Motors 11 százalékos visszaeséssel volt kénytelen szembesülni, ezzel szemben a Daimler akár örülhet is a versenytársakhoz képest, hiszen 2,1 százalékkal növekedett az általuk gyártott autók regisztrációk száma.
Márkák szerint az első félév favoritja a Dacia volt 17,6 százalékkal több, 141 278 regisztrációval, de a Mercedeseket is jobban vitték Európában, mint 2012 első félévében, hiszen a 308 627 autó 3,5 százalékkal több. A legnagyobb vesztesek közé a Toyota almárkája, a Lexus került 33,3 százalékos csökkenéssel, és majdnem ugyanennyit kell elviselnie az Alfa Romeónak is. Jelentősen csökkent az érdeklődés még a Chevrolet (-30 százalék) és a Lancia/Chrysler (-26,6 százalék) iránt.
mfor.hu