A márkakereskedők a fizetőképes kereslet, illetve a hitelezés bővülésében bíznak
A felmérésben részt vevő gépjárműimportőr cégek a teljes újautó-piac közel 60 százalékát fedik le. Vezető munkatársaik becslése szerint a 2016. évi 25 százalékos piaci bővülése után az idei ugyan nem fog megismétlődni, az átlagosan 9 százalékra várt idei növekedés nyomán azonban az eladott új személyautók száma a tavalyi közel 97 ezerről az idei évben 106 ezer fölé emelkedhet.
Könnyen előfordulhat azonban – ahogyan tavaly is megesett –, hogy a piaci várakozásokat meghaladja az új autók eladása, és az értékesített példányok száma 110 ezer fölé kerül év végére (ez az érték még mindig jelentősen elmarad a legutóbbi válság kitörése előtti 2007-es adattól: ebben az évben 176 ezer új személyautót értékesítettek).
A növekedést elősegítő legfontosabb okként a legtöbben a stabilabb gazdasági környezet miatt erősödő vásárlói optimizmust (40%), illetve az elérhetőbbé váló finanszírozási lehetőségeket (30%) említették. Ugyanakkor új modellek megjelenése a kínálatban, illetve az elektromos autók közelmúltban bevezetett ártámogatása a válaszadók többsége szerint idén nem befolyásolja lényeges mértékben a további piaci élénkülést.
A megkérdezettek évről évre egyre nagyobb arányban szavaznak arra, hogy nem a vállalati és állami flották területén, hanem a magánszemélyek számára történő értékesítésben várható nagyobb növekedés. Két éve még 50-50 százalék volt a válaszok megoszlása, majd tavaly 59, míg idén már 80 százaléknyian számítanak arra, hogy a növekedés a magánszemélyek vásárlásainál gyorsul majd fel nagyobb mértékben.
Óriási a választék (hasznaltauto.hu)
A megkérdezett importőrök szerint a 2015-ben bevezetett „zöld rendszám” kedvezménycsomag jelenlegi összetételében csupán közepes mértékben járul hozzá a villanyautók és a konnektoros hibrid autók vonzerejének növeléséhez: 6-os skálán 3,7-es átlagot kapott ez a kérdés (az 1-es válasz jelenti azt, hogy nem lesz kimutatható a hatás, míg a 6-os azt, hogy az intézkedés alapvetően átbillenti majd a keresletet). Az intézkedés megítélése ugyanakkor javult tavalyhoz képest, amikor mindössze 2,9 volt a válaszok átlagos értéke.
Csökkenhet az import szerepe a hazai autóállomány bővülésében
A felmérés készítői ezúttal 63 használtautó-kereskedő válaszait dolgozták fel, e cégek fele került ki a nagyobb, évente legalább 200 autót forgalmazó körből. A kereskedők becsléseinek átlaga szerint a használtautó-piac idei bővülésének várható mértéke 11,5 százalék lesz. Ez alig marad el a 2016-ban bekövetkezett 12-13 százalékos emelkedéstől. A növekedést elősegítő tényezők között a kereskedők a fizetőképes kereslet növekedése mellett a hazai személyautópark korosodása miatti csere szükségét, illetve az újautó-eladások növekedésének átgyűrűző hatását említették, hiszen ez utóbbi automatikusan növekvő számú lecserélt, néhány éves autó megjelenését eredményezi a használtautó-piacon.
Tavaly 16 százalékkal, 142 ezerre nőtt a használt személyautók importja. Abban szinte minden kereskedő egyetért, hogy idén is folytatódik a behozatal volumenének bővülése, azonban a további növekedés mértékét illetően idén visszafogottabbak a várakozások. Az átlagos előrejelzés ezen a területen 9 százalékos értéket mutat, ami azt jelenti, hogy bár a növekedés üteme sokat mérséklődik, a várakozások szerint 2017-ben újabb 155 ezer használt autót hoznak majd be az országba.
mfor.hu