Mialatt az európai unió autópiaca az első félévben 8,2 százalékos növekedést produkált a forgalomba helyezési adatokat tekintve, a Jeep értékesítése 186,7 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi év hasonló időszaki 15 ezres számot majdnem sikerült megháromszoroznia és idén már 43 ezer terepjárót eladni. Persze ez a volumen elenyésző az unió 7,17 milliós piacához viszonyítva.
Ha már a növekedésnél tartunk, akkor meg kell említeni a Mercedes kistestvérét, a Smartot, amely 60,3 százalékos bővülést tudott produkálni. Ennek oka, hogy nemrég frissítették a kétüléses miniautót, a Fortwo-t és nagyobb testvérét a Forfour-t. Korábban egyébként a cég nem igazán teljesített jól, így a növekedés az alacsony bázis számlájára is írható. Hasonló cipőben járt a Mini is, amely 34,2 százalékos bővülést produkált, és ugyancsak szépen nőtt a Mistubishi (57), a Lexus (33,3) és a Porsche (30) is.
Bár a márkák túlnyomó többsége valamilyen mértékű növekedést tudott produkálni az uniós piacon, voltak olyanok, amelyek kevesebb embernek kellettek. A sereghajtó a Citroen „luxusmárkája” a DS, amelyből 18 százalékkal kelt el kisebb mennyiség, de nem zárt jó félévet a Lancia sem, amely a Chrysler modelljeivel próbál szerencsét az elmúlt időszakban. Estek még a Honda (-7,9) eladásai, a cég nem mellesleg pár hónapja jelentette be, hogy az Accorddal kivonulnak Európából. Ugyanakkor a japán vállalat mostanában mutatta be kis SUV-ját, a felélesztett HR-V nevével. Ezzel a kocsival indul csatába a legkelendőbb kategóriában, amelyben olyan nagyágyúkkal kell megküzdenie, mint az Opel Mokka vagy a Renault Captur. A negyedik visszaesést elkönyvelő cég az Alfa Romeo (-4,8), amely mostanában elég szűk modellpalettával van jelen a piacon.
A volumen változásáról áttérve a darabszámokra, nagy meglepetés nincs az első félév adatait tekintve. Talán csak annyi, hogy a Renault stabilan tartja harmadik helyét az Opel előtt és közeledik a második helyen álló Fordhoz. A VW elsőbbségét azonban senki és semmi nem veszélyezteti.
A német prémium szegmensben az Audi vezet, őt a BMW és a Mercedes követi. A globális eladások terén egészen más a kép, erről itt olvashat.
Az országok szerinti bontásból kiderül, hogy a magyar piac (12,2) jobban növekedett mint az európai (8,2) és ezzel a számmal még a régióban sem kell szégyenkeznünk. Nálunk csak a cseh piac (20,4) nőtt jobban – köszönhetően nagy részben a Skodának – míg a lengyelek (1,1), a szlovákok (3,3), a románok (10,4) és a horvátok (2,1) is lassabb dinamikával emelkedtek. Persze a magyar újautó-piac a lakosságszámhoz mérten még mindig egészen kicsi.
Szász Péter
mfor.hu