Június 11-e, a reklámadóról szóló törvény elfogadása óta tart az eleinte finomabb, majd egyre komolyabb üzengetés a kormány és az RTL Klub, amit várhatóan tovább súlyosbíthat a jogszabály múlt heti módosítása. Ebben ugyanis igyekeztek az RTL Klubot úgy megfogni, hogy az adó legnagyobb befizetője legyen, hiába van ugyanis elhatárolt veszteségük, ők nem érvényesíthetnek utána adókedvezményt. Az RTL által fizetendő összeg ráadásul az mfor.hu számításai szerint sokkal magasabb, mint amit a társaság prognosztizál.
Ezek után nem meglepő, hogy a csatorna Híradója továbbra is kiemelten foglalkozik a kormányhoz kötődő, legalább erkölcsileg megkérdőjelezhető ügyekkel. A hírműsor ráadásul a foci-vb szünnapjain életjeleket mutatott, és nézettségben meg tudta közelíteni a Tényeket is. Talán ez is hozzájárult ahhoz a pletykákhoz, hogy az RTL Klub – a szokásokkal ellentétben – csupán egy hétre pihenteti a Barátok közt című sorozatot. Ezt egyesek annak vélik betudni, hogy a szappanopera számottevő, már leforgatott része vár bemutatásra, viszont amíg azok nem kerülnek adásba, addig a legnézettebb műsorát az RTL Klub nem tudja véleményformálásra, nyomásgyakorlásra használni.
A vállalat közleményében persze erről nem esik szó, csupán azt közölték, hogy "Egy hétig kell csak nélkülözniük a nézőknek a Barátok köztöt. Így az előző évektől eltérően mindössze egy hét nyári szünetet tart a Barátok közt, július 7. és 11. között. A sorozat július 14-én, hétfőn folytatódik a 7000. epizóddal.” A Barátok közt egyhetes szünetének ideje alatt kicsivel korábban kezdődnek az esti filmek, sorozatok. A tavaly indult Éjjel-nappal Budapest esetében az első nyarat sem hagyták ki, és ezt a szokását a csatorna megtartja, tehát a hétköznapokat a kereskedelmi célcsoportban valószínűleg tudja majd tartani. Nem megy szünetre a Szulejmán című török sorozat sem, amelyből egész nyáron 70 perces részeket láthatnak a nézők.
Természetesen hasonlóan döntött a TV2 is, ők szintén ragaszkodnak a jól bevált hétköznapi programokhoz. A csatornánál azt közölték, hogy új epizódokkal, megszakítás nélkül megy tovább a Jóban Rosszban és az Édes Élet. A TV2 szerint a kereskedelmi televíziók indulása óta, 17 éve nem volt példa arra, hogy egy csatorna ne tartson nyári szünetet.
A két nagy csatorna tehát a foci-vb után nem várja meg a szeptembert, hanem már a kánikulában tovább gyűri egymást. Ebben a küzdelemben egyébként az RTL Klub a kereskedelmi célcsoportban (18-49 éves között) maradt az első félévben a piacvezető. A demográfiailag egyre fontosabb 18-59-es korcsoportban viszont a TV2 erősen megközelítette főműsoridőben a vetélytársát (az egész napot tekintve meg is előzte).
Igaz, addig még lesz egy jó hete az M1-nek, hiszen ha a múlt heti negyeddöntők nézettségét vesszük alapul, akkor várhatóan az elődöntő, a bronzmeccs és a döntő is magas nézettséget fog hozni, amivel (a kereskedelmi célcsoportban is) megnyerheti a heti összevetést a köztévé. Ez a múlt héten négy alkalommal egyébként sikerült is, ha a focimentes napok erősebben tudtak volna teljesíteni, akkor a heti átlagban is élre kerülhettek volna, míg így a második hellyel meg kellett elégedniük.
A 27. héten ugyanis az RTL Klub a 18-49-es korcsoportban a 19-23 óra közötti főműsoridőben 16,1 százalékos közönségarányt ért el. Ugyanebben a csoportban és idősávban az M1 ezúttal 14,8 százalékos átlagos közönségaránnyal büszkélkedhetett, míg a TV2 13,6 százalékot hozott. Stabilan hozza az 5 százalék feletti számait az RTL két kábelcsatornája, a Cool (5,7% SHR) és a F+ (5,3% SHR). A középmezőnyt kissé leszakadva következik a Viasat 3 (3,4% SHR).
KB
mfor.hu