3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hétvégi sajtóértesüléseknek megfelelően a parlament elé került a reklámadóról szóló törvényjavaslat.

A reklámadóról szóló törvény L.Simon László neve alatt került fel a parlament oldalára. A benyújtott törvényjavaslat az egy évvel ezelőtt megjelent verzióhoz képest sok változtatást nem tartalmaz.

Az adó alanya a javaslat szerint:

  • a hazánkban letelepedett médiaszolgáltató
  • az a szolgáltató, amelyik napi műsoridejének legalább felében magyar nyelvű médiatartalmat tesz elérhetővé hazánk területén
  • a szabadtéri reklámhordozót, illetve a reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosító személy/szervezet
  • interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője.

Az adó alapja az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel, azaz ebben az esetben reklámtevékenységből befolyó bevétel. Akkor, ha saját reklámról van szó, az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség.

Az adó mértéke:

  • 500 millió forintig 0 százalék
  • 500 millió és 5 milliárd között 1 százalék
  • 5-10 milliárd között 10 százalék
  • 10-15 milliárd között 20 százalék
  • 15-20 milliárd között 30 százalék
  • 20 milliárd felett 40 százalék.

Az egy évvel ezelőtti javaslat szerint az egymilliárdnál kisebb bevételre nem kellene adót fizetni.

A kicsik megússzák

A médiapiac szereplői közül látható, hogy a kisebbek megúszhatják az adót, viszont a törvényben olyan paragrafus is szerepel, melynek célja lesz megakadályozni, hogy a fizetendő adót az adóalanyok „szétdarabolásával” ne lehessen csökkenteni (részben vagy egészben megkerülni). A törvényjavaslat a társasági adóról és az osztalékadórói szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozás adóalanyok esetén előírja, hogy az adóalapot össze kell számítani, s az összeszámított adóalap után kell a sávosan progresszív adómérték alkalmazásával az adót kiszámítani. Az egyes adóalanyok a kiszámított adót olyan arányban viselik, amilyen arányt a saját adóköteles adóalapjuk az összes adóalapon belül képvisel.

Az RTL Klub legfrissebb beszámolója szerint, mely a hazai médiapiac legnagyobb szereplője, tavaly majdnem 24 milliárd forintos árbevételt ért el, melynek döntő része reklámtevékenységből származik. Becslésünk során ezért a teljes összeget vesszük alapul, mivel sávos adózásról van szó, számításunk szerint közel 4,7 milliárd forintnyi reklámadót kell fizetnie. Piaci részesedését tekintve egyébként az adó legnagyobb vesztese lesz az RTL Klub. 

Kapcsolódó cikk a két kereskedelmi tévé tavalyi gazdálkodásáról:
2,4 milliárdot söpörtek ki az RTL-ből, 3-at toltak a TV2-be

Ezzel szemben a TV2-t veszteséges működése miatt adófizetési kötelezettség nem fogja terhelni a törvényjavaslat szerint, ezért a reklámadó alól is mentesülhet. 16 milliárdos tavalyi bevétele alapján mellesleg közel 1,85 milliárdos kötelezettsége lehetne, ha a teljes bevétel reklámtevékenységből származna.

Az online és a print média egyik legnagyobb szereplőjeként a Sanomának 2012-ben 9,1 milliárdos árbevétele volt, melyről nem tudni pontosan hány százaléka származik reklámokból. Becslésünk során a teljes bevételt tekintjük adóalapnak, mely után legfeljebb félmilliárd forintot kellene az új adóként befizetnie.

Az Origo és az Index egyaránt közel 2,5 milliárdos árbevételről tud számot adni a legutóbbi beszámolók szerint (az Indexnél ez 2012-es, Origonál 2013-as). Így mindkettő esetében legfeljebb 2 milliós új adókötelezettség keletkezhet.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!