Januárig visszamenőleg 4,9 százalékkal emelné a Budapest Airport (BA) ZRt. a dolgozók bérét, mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos. A BA szóvivője szerint a bérnövekedés mértékét a még tavaly februárban aláírt kollektív szerződés rögzíti: eszerint az a 2006-os átlagos havi infláció (3,9 százalék) - plusz egy százalék.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogyan fogadja a munkavállalói oldal a BA Zrt. irányítását június elején átvevő német menedzsment ajánlatát. Az érdekelt hat szakszervezet ugyanis csak csütörtök reggel alakítja ki közös álláspontját a kérdésben, tudtuk meg Csorba Attilától.
Egy kalap alatt rendeznék a béreket
Ebből azonban minden bizonnyal engedni kényszerülnek, ugyanis a BA Zrt. - mint azt Szollár Domokos elmondta - saját dolgozóinak és a száz százalékos tulajdonában lévő RÜK Kft. munkavállalóinak bérét egységesen kívánja rendezni, azaz 4,9 százalékos ajánlata mindkét cég foglalkoztatottjaira vonatkozik. A szóvivő emlékeztetett arra, hogy a Malév öt, a földi kiszolgálással foglalkozó Celebi pedig - április elsejéig visszamenőleg - 7,7 százalékos béremelést vállalt 2007-re, azaz a BA Zrt. ajánlata megfelel az iparági trendeknek.
Tavasszal már sztrájkoltak
A RÜK Kft. esetében a tárgyalások már kora tavasszal megindultak, s a munkáltató végül 7,5 százalékos emelést javasolt - tehát többet, mint most a BA. Ezt azonban a szakszervezetek nem fogadták el, s emiatt - a földi kiszolgálást végző Celebi Kft. munkabeszüntetésével párhuzamosan - március végén hétórás sztrájkot tartottak. Ekkor azonban még egyetlen járatot sem kellett törölni, csupán néhány gép közlekedett kisebb késéssel.
Igaz, a Celebi egy héttel későbbi kétnapos sztrájkját már nem úszták meg ilyen könnyen az utasok: akkor harminchárom járatot töröltek, többórás késések is előfordultak, a földi kiszolgáló cégnek pedig több tízmillió forintos kára keletkezett. A Celebinek végül egy hónappal később sikerült megegyeznie az LDFSZ-szel.
Csorba: más tárgyalási kultúra
Most sztrájkveszély nem áll fenn, sőt Csorba Attila az első megbeszélések alapján meglehetősen bizakodó: "Személyes benyomásaim pozitívak: a mostani menedzsment más tárgyalási kultúrát képvisel, mint az előző" - tette hozzá. A lényegi kérdés persze az, hogy a béremelés mértékét illetően is képesek lesznek-e majd megtalálni a közös nevezőt.
Azzal kapcsolatban, hogy a csütörtökön folytatódó tárgyalások mikor fejeződhetnek be, egyelőre egyik fél sem kívánt találgatásokba bocsátkozni. Annyi bizonyos, hogy az esetleges leépítések kérdése csak a béremelés témájának rendezése után kerül majd terítékre. "Célunk a hatékonyság javítása, nem pedig az elbocsátás. Jelenleg helyzetfelmérés zajlik, és folytatjuk a minibusz-üzletág kiszervezését. Az esetleges átalakításokról még nincs döntés" - emelte ki Szollár Domokos.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Indul a szkander Ferihegyen
Egységesen mintegy öt százalékos béremelést javasol a Budapest Airport új vezetése a ferihegyi munkavállalóknak, tudta meg az mfor.hu. A szakszervezetek csütörtökön egyeztetnek egymással arról, mekkora igényekkel lépjenek fel a soron következő tárgyalásokon.