Az első fordulóban összesen három konzorcium pályázott. Ezek jogilag érvényes ajánlatot adtak be, és valamennyien megfeleltek a kiírás kritériumainak. Az első körben kizárólag az ajánlott fuvardíj alapján rangsoroló bizottság a Zóna Service Konzorciumot tette az első helyre, azt követi a Volán - Airport Taxi Service. A legmagasabb árakat a "Konzorcium" néven induló csoport szabta, adja hírül az mfor.hu-hoz eljuttatott közlemény.
A jelenleg uralkodó csoport is indultÉrdekesség, hogy az első forduló után nyerő helyzetben lévő Zóna Service Konzorcium tagja Szakál József, a V.I.P.T. Személyszállító Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. által üzemeltetett Tourist Taxi ügyvezető igazgatója. Mint ismert, jelenleg ez a társaság uralja a ferihegyi drosztokat. A második helyen lévő csoport egyik tagja, az A-Taxi Kft. pedig az Airport Taxi Service taxiscéget üzemelteti.
A háttérhez hozzátartozik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 2004-ben a fenti szereplőket, tehát mind az Airport Taxi Kft.-t, mind annak utódját, a V.I.P.T. Kft.-t
elmarasztalta amiatt, mert taxijaik hosszú évekig nem legálisan, hanem a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (például fizikai erőszakkal) biztosítottak a maguk számára kivételezett helyzetet a reptéren. A drosztokat a fenti csoportosulás a 90-es évek eleje óta a mai napig uralja.
A BA Rt.-t egyébként éppen az ösztökélte a tender kiiírására, hogy véget vessen a hosszú évek óta fennálló
elfogadhatatlan állapotnak. A legtöbb reklamáció ugyanis a taxi-szolgáltatások miatt érkezett a repülőtér-üzemeltetőhöz: az utasok elsősorban alacsony színvonalra és túlszámlázásokra panaszkodtak.
Július 20-ig döntenek
"A három pályázó valódi versenyt fog eredményezni, árban és a szolgáltatás minőségében egyaránt. Ennek haszonélvezői az utasok lesznek" - mondta el Chris Woodruff, a BA Zrt. vezérigazgatója. Mint ismert, a második fordulóban a cégeknek lehetőségük van az árak további csökkentésére, illetve a vállalt színvonal növelésére. A BA a végső döntés meghozatalánál már mindkét szempontrendszert figyelembe fogja venni.
A második forduló pályázatainak leadási határideje július 17., végeredményt várhatóan július 20-án hirdetnek. A győztes augusztus 15-én kezdi meg működését Ferihegyen. A társasággal a BA ZRt. részletes szolgáltatási szerződést köt majd, amelyben annak garanciát kell vállalnia a pályázati anyagban tett ígéreteire. Betartásukat naponta fogja ellenőrizni a repülőteret üzemeltető társaság, többek között próbavásárlásokkal. Emellett a nyertes cégnek havonta jelentést kell készíteni a szolgáltatásról, amelyet a BA ZRt.-vel közösen értékelnek majd ki. A kontraktus 4 plusz 1 évre szól, ezt azonban probléma esetén a BA korábban is felmondhatja.
Előre rögzített árakA változás már augusztustól szemmel látható lesz. A BA ZRt. mindkét terminálon két-két diszpécserpultot állít majd fel, ahol az utasok leadhatják rendeléseiket. A diszpécserek a speciális igényeknek megfelelően hívnak autót, majd úgynevezett "voucher"-t adnak az utasnak. Ezen a papíron - az úti cél és a gépkocsi azonosítója mellett - a fizetendő fuvardíjat is fel fogják tüntetni, így - a mostani helyzettel ellentétben - az utast nem érheti kellemetlen meglepetés.
Az árakat a szolgáltatási szerződésben előre rögzítik majd. A BA Budapestet összesen négy díjzónára osztja fel, amelyeken belül egységes árakat fog megszabni, fővároson kívüli fuvar esetén pedig a megtett kilométer alapján történik a számlázás. Áremelésre évente maximum egyszer lesz lehetőség, akkor is csupán az inflációnak megfelelő mértékben.
A BA egyébként több mint 60 pontból álló kritériumrendszert szabott a cégek számára. Ezek között szerepel például: nem lehet öt évnél idősebb autójuk, a flotta átlagéletkora nem haladhatja meg a három évet, maximum három típusból állhat, ráadásul egységes színűnek és arculatúnak kell lennie. A kizárólag légkondicionált kocsikat angolul legalább alapfokon beszélő sofőrök vezetik majd, akiknek kötelezően teljesíteniük kell egy reptéri tanfolyamot.
Menedzsment Fórum