4p

A Budapest Airport (BA) értékelőbizottsága három konzorciumot kért fel újabb ajánlattételre a ferihegyi taxitender második és egyben utolsó fordulójában. Ezen lehetőség lesz az első körben kínált fuvardíjak további csökkentésére is, ám a végső sorrend nem csak ez alapján alakul majd ki.

Még kérdés, ki örülhet a végén (Mfor-montázs)

Az első fordulóban összesen három konzorcium pályázott. Ezek jogilag érvényes ajánlatot adtak be, és valamennyien megfeleltek a kiírás kritériumainak. Az első körben kizárólag az ajánlott fuvardíj alapján rangsoroló bizottság a Zóna Service Konzorciumot tette az első helyre, azt követi a Volán - Airport Taxi Service. A legmagasabb árakat a "Konzorcium" néven induló csoport szabta, adja hírül az mfor.hu-hoz eljuttatott közlemény.

A jelenleg uralkodó csoport is indult

Érdekesség, hogy az első forduló után nyerő helyzetben lévő Zóna Service Konzorcium tagja Szakál József, a V.I.P.T. Személyszállító Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. által üzemeltetett Tourist Taxi ügyvezető igazgatója. Mint ismert, jelenleg ez a társaság uralja a ferihegyi drosztokat. A második helyen lévő csoport egyik tagja, az A-Taxi Kft. pedig az Airport Taxi Service taxiscéget üzemelteti.

A háttérhez hozzátartozik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 2004-ben a fenti szereplőket, tehát mind az Airport Taxi Kft.-t, mind annak utódját, a V.I.P.T. Kft.-t

elmarasztalta amiatt

, mert taxijaik hosszú évekig nem legálisan, hanem a gazdaságon kívüli kényszer eszközeivel (például fizikai erőszakkal) biztosítottak a maguk számára kivételezett helyzetet a reptéren. A drosztokat a fenti csoportosulás a 90-es évek eleje óta a mai napig uralja.

A BA Rt.-t egyébként éppen az ösztökélte a tender kiiírására, hogy véget vessen a hosszú évek óta fennálló

elfogadhatatlan állapotnak

. A legtöbb reklamáció ugyanis a taxi-szolgáltatások miatt érkezett a repülőtér-üzemeltetőhöz: az utasok elsősorban alacsony színvonalra és túlszámlázásokra panaszkodtak.


Július 20-ig döntenek

"A három pályázó valódi versenyt fog eredményezni, árban és a szolgáltatás minőségében egyaránt. Ennek haszonélvezői az utasok lesznek" - mondta el Chris Woodruff, a BA Zrt. vezérigazgatója. Mint ismert, a második fordulóban a cégeknek lehetőségük van az árak további csökkentésére, illetve a vállalt színvonal növelésére. A BA a végső döntés meghozatalánál már mindkét szempontrendszert figyelembe fogja venni.

A második forduló pályázatainak leadási határideje július 17., végeredményt várhatóan július 20-án hirdetnek. A győztes augusztus 15-én kezdi meg működését Ferihegyen. A társasággal a BA ZRt. részletes szolgáltatási szerződést köt majd, amelyben annak garanciát kell vállalnia a pályázati anyagban tett ígéreteire. Betartásukat naponta fogja ellenőrizni a repülőteret üzemeltető társaság, többek között próbavásárlásokkal. Emellett a nyertes cégnek havonta jelentést kell készíteni a szolgáltatásról, amelyet a BA ZRt.-vel közösen értékelnek majd ki. A kontraktus 4 plusz 1 évre szól, ezt azonban probléma esetén a BA korábban is felmondhatja.

Előre rögzített árak

A változás már augusztustól szemmel látható lesz. A BA ZRt. mindkét terminálon két-két diszpécserpultot állít majd fel, ahol az utasok leadhatják rendeléseiket. A diszpécserek a speciális igényeknek megfelelően hívnak autót, majd úgynevezett "voucher"-t adnak az utasnak. Ezen a papíron - az úti cél és a gépkocsi azonosítója mellett - a fizetendő fuvardíjat is fel fogják tüntetni, így - a mostani helyzettel ellentétben - az utast nem érheti kellemetlen meglepetés.

Az árakat a szolgáltatási szerződésben előre rögzítik majd. A BA Budapestet összesen négy díjzónára osztja fel, amelyeken belül egységes árakat fog megszabni, fővároson kívüli fuvar esetén pedig a megtett kilométer alapján történik a számlázás. Áremelésre évente maximum egyszer lesz lehetőség, akkor is csupán az inflációnak megfelelő mértékben.

A BA egyébként több mint 60 pontból álló kritériumrendszert szabott a cégek számára. Ezek között szerepel például: nem lehet öt évnél idősebb autójuk, a flotta átlagéletkora nem haladhatja meg a három évet, maximum három típusból állhat, ráadásul egységes színűnek és arculatúnak kell lennie. A kizárólag légkondicionált kocsikat angolul legalább alapfokon beszélő sofőrök vezetik majd, akiknek kötelezően teljesíteniük kell egy reptéri tanfolyamot.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!