Rohamtempóban lát neki a digitális televízózás feltételeinek megteremtéséhez a Nemzeti Hírközlési Hatóság. A pályázat kiírásának tavaly decemberei elhalasztása után mostanra megszületett a végleges szöveg, amit február 12-ig véleményezhetnek az érintettek. Ezután - az esetleges módosításokkal együtt - márciusban lehet indulhat a digitális frekvenciákért folyó verseny, a pályázatokat július végéig lehet beadni. Az értékelés után, augusztusban már szerződést is köthet a nyertessel a hatóság, így akár - az adóantennák telepítésének ütemétől függően - karácsonyra az ország 30-40 százalékán már elérhető lehet a földi sugárzású digitális tévéadás - mondta sajtótájékoztatón Pataki Dániel, az NHH elnöke.
Hozzátette, hogy az európai példák azt bizonyítják: akkor lehet üzletileg is sikeres a szolgáltatás, ha minél több ingyenes csatornát biztosít a nyertes szolgáltató. A lehetséges üzleti modell tehát az, hogy a szolgáltató nem elsősorban az előfizetési díjakból, hanem a televízióktól beszedhető "továbbítási díjakból" fedezi a beruházást, azaz a műszaki háttér kiépítésének milliárdos költségeit. A televíziócsatornáknak pedig azért éri meg kifizetni ezt a díjat, mert az ingyenesség miatt több előfizető várható, a több néző pedig magasabb reklámbevételeket jelent - fejtette ki a lehetséges üzleti modell működését Pados László a hatóság frekvenciatervezési igazgatója.
Azt azonban hangsúlyozták az NHH vezetői, hogy előre nem lehet megmondani, hány csatorna lesz ingyenes és mennyi a fizetős, azaz kódolt. A törvény csak annyit garantál: az Magyar Televízió egyes és kettes csatornája, valamint a Duna Televízió adása ingyenes lesz.
Az adásokat egy szobaantennával, illetve a tévékészülékhez csatlakoztatott készülékkel, úgynevezett set-top box-szal lehet majd fogni. A set-top box-ok beszerelésének és megvásárlásának lesz majd egy egyszeri díja, de Pataki Dániel piaci információkra hivatkozva azt mondta, hogy ez öt, maximum tízezer forintnál nem kerül majd többe. Elképzelhető, hogy ezeket a készülékeket 600 forint körüli havi részletre is meg lehet majd vásárolni. Ennek azért van jelentősége az NHH elnöke szerint, mert a digitális televíziózás az esélyegyenlőséget is növelheti: Magyarországon még mindig csak a hagyományos és ingyenes földi sugárzást veszi igénybe a tévénézők 25 százaléka, ami azt jelenti, hogy ők eddig csak három tévé adását (Magyar Televízió 1-es, TV2, RTLKlub) fogták.
A digitális televíziózás megjelenése erősíti a versenyt a televíziós piacon, ami a fogyasztóknak lesz elsősorban jó - mondta Pataki Dániel. A kábeles és műholdas szolgáltatók szerinte már most készülnek a versenyre, ami azt jelenti, hogy ezeknek a szolgáltatóknak is emelni kell szolgáltatásaik színvonalán, hogy versenyben maradhassanak.
Magyarország nyolc televíziós és három rádiós sávot (a digitális szakzsargon szerint multiplexet) kapott a 2006-os genfi frekvenciaosztáson. Az öt tévés multiplexet most egyben viheti el a győztes, aki 12 évre kap szolgáltatási jogosultságot. Az ötből idén csak 3 csatornán lehet tévéadásokat továbbítani, kódolástól függően négyet-ötöt egyszerre. A pályázat nem kötelezi, de pluszponttal jutalmazza azokat versenyzőket, akik a legmodernebb tömörítési eljárást - jelenleg ez az mpeg4-es - alkalmazzák. A maradék két frekvenciasávon majd akkor lehet megkezdeni a sugárzást, ha az analóg adásokat végleg lekapcsolják Magyarországon - ennek Európai Uniós határideje 2012.
A pályázók egyszeri, vagy árbevétel alapú használati díjat ajánlhatnak a tévés frekvenciáért. Ha úgy döntenek, hogy egyszerre fizetnek, minimálisan 300 millió forintot kell kicsengetniük. Ha folyamatosan fizetnének, akkor a mindenkori éves árbevételük 3 százalékát kell befizetniük az államnak. Az alacsony minimális díjak valódi versenyt generálhatnak a pályázaton, mint Pataki Dániel elmondta, az NHH-nál is erre számítanak. Itthon egyébként az Antenna Hungária folytat egyelőre digitális tévés kísérleteket, a piacon elterjedt vélemény szerint ez a cég indul legnagyobb eséllyel a frekvenciákért folyó versenyben.
Az mindenesetre biztos, hogy olyan vállalkozás még konzorcium tagjaként sem vehet részt a pályázaton, amelynek a televíziós piacokon - kivéve a digitális műsorszórást (pl. DigiTV) - több mint háromszázezer előfizetője van. Így például a kábeles és műholdas hálózattal rendelkező UPC, vagy a legutóbbi adatok szerint 313 ezer ügyfelet kiszolgáló T-Kábel kimarad a versenyből.
Pataki Dániel elmondta: pluszpont jár a mobiltelefonos televíziózás beindításának vállalásáért is. Szerinte a leendő pályázók már az idén, szintén karácsonyra a három használható frekvenciasávból egyen elindíthatnak ilyen szolgáltatást.
L. Nagy Gábor