A védjegyprogramokat muködtető szervezetek rendszeresen ellenőrzik a kereskedők folyamatait, adatbiztonsági és adatvédelmi intézkedéseit és szabályzatait. Emellett próbavásárlásokat is végeznek, valamint nyomon követik a mintaadatok áramlását. A vállalatoknak önállóan kell a szabályzataikat kialakítaniuk, ezeknek azonban meg kell felelnie az előírásoknak. A szabályzatok és a gyakorlat ellenőrzésén túl a szervezetek a viták megoldását is szorgalmazzák, és végső esetben a renitens kereskedőkkel szemben eljárást kezdeményeznek.
A védjegyprogramoknak két fő csoportját különböztethetjük meg: az első az adatvédelemre (pl.: TRUSTe, BBBOnLine, Secure Assure, PrivacyBot) a második tágabb értelemben, az e-kereskedelemre helyezi a hangsúlyt (pl.: BetterWeb, WebTrust). Tehát míg az adatvédelmi védjegyek esetében a kereskedőnek a személyes adatok kezelése terén kell megfelelnie, addig az e-kereskedelmi védjegyeknél a javak szállítását, számlázását, stb. is auditálják. Az adatvédelmi védjegyek közé tartoznak a gyerekek jogait védő programok (TRUSTe Children's Privacy Seal, BBBOnLine Kid's Privacy Seal), melyek a szülői beleegyezés mellett akár az érthető nyelvet, a linkek és e-mailek korlátozását is megkövetelik. Az un. Safe Harbor védjegyek (TRUSTe EU Safe Harbor, BBBOnLine) az Európai Unió Adatvédelmi rendelete szerinti adekvát státuszt tanúsítják, mely a személyes adatok áramlását teszi lehetővé az Egyesült Államok és az Unió között.
Az internetes védjegyprogramok nem borítják fel a kereskedők költségvetését, a jutalékok mértéke általában a forgalom függvényében változik, így a programban való részvétel a kis cégek számára is lehetséges. A védjegyprogramok meglehetősen elterjedtek, főleg az egyesült államokbeli és nemzetközi dotcomok körében (a TRUSTe hálózata például több mint kétezer vállalatból áll). A három jelenleg leglátogatottabb site - az AOL, a Yahoo! és az MSN - adatvédelmi szabályzatát is a TRUSTe tanúsítja. Ugyanakkor, mivel a részvétel önkéntes, a cégek csodbejutásakor a személyes adatok további sorsa igencsak kétséges.
Internetes védjegyprogramok
Az elektronikus kereskedelem dinamikus növekedése mellett állandó téma a felhasználók félelme a személyes adatok kezelését illetoen. Az internetes védjegyprogramok emblémáival honlapokon a felhasználó biztos lehet abban, hogy a kereskedoi gyakorlat megfelel a legszigorúbb adatvédelmi szabályoknak.