3p

Az internet terjedése különbözőképpen érinti a kelet-európai országok távközlési cégeit. A korábban monopolhelyzetben lévő társaságok az internetpiacon is vezetők maradtak, máshol teljes egészében az új szolgáltatók kaparintották meg a piacot.

Az internet terjedése különbözőképpen érinti a kelet-európai országok távközlési cégeit. A korábban monopolhelyzetben lévő társaságok az internetpiacon is vezetők maradtak, máshol teljes egészében az új szolgáltatók kaparintották meg a piacot -- írja elemzésében a Pyramid Research, az Economic Intelligence Unit távközlési elemzésekkel foglalkozó egysége.

A visegrádi országok távközlési vállalatai korábbi monopolhelyzetükből adódóan vezető pozícióra tehettek szert az internet-hozzáférés piacán is -- állapítják meg az elemzők. Így az előfizetők és a felhasználók számát tekintve vezető helyen van a cseh Cesky Telecom internetes vállalata, az Internet OnLine, a lengyel TPSA TPnet és a Matáv a MatávNet internetszolgáltató vállalata révén. Ugyanakkor komoly kihívást jelentenek számukra az elmúlt években megerősödött független szolgáltatók, mint Csehországban a Vol, Magyarországon az időközben háromfelé oszlott Elender, vagy Lengyelországban a Netia.

Az alternatív szolgáltatók azonban eltérő sikerrel veszik fel a versenyt a korábban monopolhelyzetben lévő távközlési cégekkel. Lengyelországban például a TPSA olyan erős pozíciókat épített ki magának, hogy az alternatív szolgáltatók csak nehezen rúgnak labdába. Ettől gyökeresen eltérő a helyzet Oroszországban és Ukrajnában, ahol a korábbi távközlési monopóliumok nem építették ki állásaikat az internetes üzletágban, azt jószerivel teljes egészében az újonnan piacra lépő szolgáltatókra hagyták.

Az internetből származó bevételek egyelőre még csak kicsi, ám egyre növekvő részét adják a kelet-európai távközlési cégek jövedelmének. Az internetszolgáltatásból származó bevételek 184 millió dollárt tettek ki 1999-ben Kelet-Európában, ez azonban még kevés ahhoz, hogy ezek a cégek komoly növekedést tudjanak e téren felmutatni.

Ennél nagyobb bevételi forrás a távközlési vállalatok számára az internethez kapcsolódó telefondíj, amit a kelet-európai cégek teljes egészében megtartanak maguknak, míg Nyugat-Európában a bevételt megosztják az internetszolgáltatóval: Németországban például 12 százalékot, Franciaországban 55 százalékot adnak át. Jelenleg régiónkban Csehország az egyetlen kivétel, itt az év elején vezették be a telefondíjból származó bevétel megosztását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!