"Kedden a MÁV igazgatósága jóváhagyta a harminc Stadler Flirtre vonatkozó opció projektjének elindítását" - erősítette meg az mfor.hu kérdésére a Népszabadság információit Horváth Gergely. A MÁV szóvivője szerint ezzel biztossá vált, hogy a vasúttársaság újabb harminc motorvonatot rendel majd a svájci vonatgyártó cégtől.
Néhány héten belül jön az opciólevél
Értesüléseink szerint a Stadler hivatalosan egyelőre nem kapott értesítést az opció lehívásáról. Úgy tudjuk, erre akkor kerülhet majd sor, ha lezárul a beszerzésre vonatkozó finanszírozási tender. Utóbbit - mint ahogy azt a MÁV is megerősítette - már kiírták, és néhány héten belül várhatóan eredményt is hirdetnek. Az opciólevelet valószínűleg rögtön ezután postázzák majd a Stadlernak - hasonlóan az első rendeléshez.
Emlékeztetőül: az első harminc vonatra vonatkozó finanszírozási szerződést 2006. március 22-én írták alá, s ezzel egyidejűleg lépett hatályba a még 2005. augusztus 15-én feltételesen megkötött MÁV-Stadler paktum.
A vasúttársaságnak már csak azért is sietnie kell a rendeléssel, mivel az opciós vonatokra a tizedik szerelvény megérkezéséig, azaz július 28-ig érvényes a régi ár. Utána már csak drágábban juthat hozzájuk a MÁV, mondta el korábban lapunknak Dunai Zoltán, a a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A már megvásárolt harminc jármű ára önmagában 144,6 millió euró, azaz mintegy 36 milliárd forint, tehát egy vonat 1,2 milliárdba kerül - legalábbis még bő egy hónapig.
Újabb bejelentésre készülnek
"Amennyiben a megkapjuk a MÁV levelét az opció lehívásáról, a következő napon bejelentjük, hol és mikor építjük fel a vonatgyárat" - tette hozzá Dunai Zoltán. Az üzemért elvileg még mind Székesfehérvár, mind Szolnok versenyben van, ám - korábbi információk szerint - a dunántúli várostól már nehéz lesz elvenni a győzelmet. Az üzletbe a magyar állam (az önkormányzattal együtt) - 15 milliárd forintos beruházási értéket feltételezve - összesen hatmilliárd forinttal szállhat be.
Ez az összeg azonban csak akkor érvényes, ha a Stadler minden támogatási formában (munkahelyteremtés, technológiafejlesztés, adókedvezmények) a maximumot kapja. A gyár az ígéretek szerint összesen mintegy ötszáz munkahelyet teremt majd hazánkban.
A svájci cég egyébként már májusban megvetette lábát Magyarországon, amikor felavatta új karbantartóbázisát Pusztaszabolcson. A három hónap alatt felhúzott egység fő feladata az elővárosi vonalakon közlekedő FLIRT szerelvények tisztítása és karbantartása lesz.
Újabb vonatok érkeznekAz első, négy kocsiból álló, 211 ülő- és 164 állóhellyel rendelkező svájci vonat még április elején állt forgalomba a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakaszon. Azóta további öt szerelvény futott be a MÁV-hoz, a hetedik és nyolcadik vonat pedig - információink szerint - jövő héten érkezik majd meg Magyarországra.
A pusztaszabolcsi mellett a Budapest-Székesfehérvár vonalra szánt első harminc FLIRT-öt 2008 márciusáig szállítja majd le a Stadler, további harminc vonat pedig 2009-ig kerül majd a MÁV birtokába.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum