3p

Néhány héten belül a MÁV hivatalosan is lehívja a harminc plusz harminc motorvonatra vonatkozó opcióját a Stadlernál, tudta meg az mfor.hu. Időközben menetrend szerint érkeznek az első harmincas széria keretében megrendelt FLIRT-ök: jövő héten a hetedik és a nyolcadik szerelvény is befut a MÁV-hoz.

Szabad az út (Mfor.hu-montázs)

"Kedden a MÁV igazgatósága jóváhagyta a harminc Stadler Flirtre vonatkozó opció projektjének elindítását" - erősítette meg az mfor.hu kérdésére a Népszabadság információit Horváth Gergely. A MÁV szóvivője szerint ezzel biztossá vált, hogy a vasúttársaság újabb harminc motorvonatot rendel majd a svájci vonatgyártó cégtől.

Néhány héten belül jön az opciólevél

Értesüléseink szerint a Stadler hivatalosan egyelőre nem kapott értesítést az opció lehívásáról. Úgy tudjuk, erre akkor kerülhet majd sor, ha lezárul a beszerzésre vonatkozó finanszírozási tender. Utóbbit - mint ahogy azt a MÁV is megerősítette - már kiírták, és néhány héten belül várhatóan eredményt is hirdetnek. Az opciólevelet valószínűleg rögtön ezután postázzák majd a Stadlernak - hasonlóan az első rendeléshez.

Emlékeztetőül: az első harminc vonatra vonatkozó finanszírozási szerződést 2006. március 22-én írták alá, s ezzel egyidejűleg lépett hatályba a még 2005. augusztus 15-én feltételesen megkötött MÁV-Stadler paktum.

A Stadler-vonatok már biztos jönnek


A vasúttársaságnak már csak azért is sietnie kell a rendeléssel, mivel az opciós vonatokra a tizedik szerelvény megérkezéséig, azaz július 28-ig érvényes a régi ár. Utána már csak drágábban juthat hozzájuk a MÁV, mondta el korábban lapunknak Dunai Zoltán, a a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A már megvásárolt harminc jármű ára önmagában 144,6 millió euró, azaz mintegy 36 milliárd forint, tehát egy vonat 1,2 milliárdba kerül - legalábbis még bő egy hónapig.

Újabb bejelentésre készülnek

"Amennyiben a megkapjuk a MÁV levelét az opció lehívásáról, a következő napon bejelentjük, hol és mikor építjük fel a vonatgyárat" - tette hozzá Dunai Zoltán. Az üzemért elvileg még mind Székesfehérvár, mind Szolnok versenyben van, ám - korábbi információk szerint - a dunántúli várostól már nehéz lesz elvenni a győzelmet. Az üzletbe a magyar állam (az önkormányzattal együtt) - 15 milliárd forintos beruházási értéket feltételezve - összesen hatmilliárd forinttal szállhat be.


Ez az összeg azonban csak akkor érvényes, ha a Stadler minden támogatási formában (munkahelyteremtés, technológiafejlesztés, adókedvezmények) a maximumot kapja. A gyár az ígéretek szerint összesen mintegy ötszáz munkahelyet teremt majd hazánkban.

A svájci cég egyébként már májusban megvetette lábát Magyarországon, amikor felavatta új karbantartóbázisát Pusztaszabolcson. A három hónap alatt felhúzott egység fő feladata az elővárosi vonalakon közlekedő FLIRT szerelvények tisztítása és karbantartása lesz.

Újabb vonatok érkeznek

Az első, négy kocsiból álló, 211 ülő- és 164 állóhellyel rendelkező svájci vonat még április elején állt forgalomba a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakaszon. Azóta további öt szerelvény futott be a MÁV-hoz, a hetedik és nyolcadik vonat pedig - információink szerint - jövő héten érkezik majd meg Magyarországra.

A pusztaszabolcsi mellett a Budapest-Székesfehérvár vonalra szánt első harminc FLIRT-öt 2008 márciusáig szállítja majd le a Stadler, további harminc vonat pedig 2009-ig kerül majd a MÁV birtokába.

Wéber Balázs
Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!