3p

Idén is folytatódik a drogériák fejlődése: a Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru kategória kiskereskedelmi eladását 14 százalékkal növelték 2008 első felében, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Így a 60 kategória együttes forgalma a drogériákban fél év alatt meghaladta a 36 milliárd forintot.

Az értékesítési csatornák versenyében jelentősen javult a drogéria pozíciója: A Nielsen által mért 60 kategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípus piaci részesedése a tavaly első félévi 24-ről 26 százalékra növekedett ebben az évben.

A bolthálózat kis mértékben bővült: amíg tavalyelőtt összesen 2816 háztartási vegyi áru szakboltot regisztrált a Nielsen cenzusa, addig múlt év végén 2845-öt. Ezzel megfordult az öt éve kezdődött csökkenő trend.

A plusz boltszám a láncok terjeszkedésének köszönhető. Tavaly a dm-drogerie markt tizenhét egységgel bővítette hálózatát, és idén az első négy hónap során további hattal.

A Rossmann múlt évben tizenegy, most áprilisig egy új üzletet nyitott. A Schlecker tavaly majdnem megduplázta hálózatát: kilenc láncszemmel bővült, majd  idén négy hónap alatt újabb kettővel. Tavaly tíz üzlettel indult a Müller, amely egyelőre nem terjeszkedett tovább. A drogériák teljes forgalmához érzékelhetően hozzájárulnak a DDA és a 100 forintos boltok is.

A drogériák átlagos piaci részesedéséhez képest általában kis kategóriák forgalma emelkedik ki ebben a bolttípusban. Ahogyan egy évvel korábban, 2008. január-júniusban is az arcradír és a lábápolási segédeszköz érte el a legmagasabb, 66, valamint 65 százalékos mutatót.

Figyelemre méltó, hogy a drogériák többségének még mindig kicsi az eladótere. 60 százalékuk sorolható az 1-50 négyzetméteres szegmensbe, míg 40 százalék az 50 négyzetmétert meghaladóba. Tíz évvel korábban az arány még 70:30 százalékos volt. A koncentrálódás tehát itt is megfigyelhető.

Fontos a területi elhelyezkedés

A drogéria csatorna pozíciójának további javulása nagyban függ a terjeszkedés lehetőségeitől. A szaküzletek földrajzi megoszlásában korábban az északnyugati országrész kiemelkedett. Ma is az öt megye (Vas, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér) alkotja az egyetlen olyan Nielsen-régiót, ahol a lakosság számarányához képest sűrűbb a háztartási és illatszerüzletek hálózata.

Ezzel szemben, a Budapestet és Pest megyét magában foglaló központi régióban, valamint északkeleten kisebb a drogériák számaránya, mint a lakosságé.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!